Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > דיבורים > וויסקי

02/09/2009 13:28:38 kivzy
וויסקי

טוב אז הפעם נלמד על תהליך הכנת הוויסקי (ולא לא מוויקיפדיה!)

(Whisky בסקוטלנד ובקנדה או Whiskey באירלנד ובארצות הברית) מקור השם מהמילה הגאלית uisge-beatha (בסקוטלנד) או uisce-beatha (באירלנד), שמשמעותה הוא "מי החיים".
וויסקי הוא משקה חריף, המופק על ידי זיקוק סוגים שונים של דגנים אשר עברו תהליך הלתתה (תהליך בו מאפשרים לזרעי הדגן לנבוט ואז מייבשים אותם בחום גבוה ומפסיקים את הנביטה). לאחר הזיקוק, מיושן הנוזל בחביות עץ אלון.
בעולם מוכרים ארבעה סוגי וויסקי עיקריים: בלנדד, סינגל מאלט, ברבן וטנסי.

{ דגנים לייצור וויסקי }


וויסקי בלנדד
וויסקי בלנדד הוא ערבוב של גריין וויסקי (grain) כלומר וויסקי המיוצר מחיטה ותירס עם סוגים שונים של וויסקי סינגל מאלט. הערבוב עוזר לעידון טעמם החזק של הסינגל מאלטים. לכל בלנדד יש את הטעם המוביל של הסינגל מאלט ממנו הוא מיוצר. תהליך הייצור של הגריין וויסקי נעשה בשיטת הזיקוק הרציף שהומצאה בשנת 1830. זוהי שיטה זולה ומהירה בה הדגנים מבושלים בלחץ גבוהה, מוסיפים להם לתת, מבשלים ומזקקים בשני שלבים רצופים. אחד הבלנדדים המפורסמים בעולם הוא ג’וני ווקר אדום אשר מיוצר מיותר מ-40 סוגי וויסקי גריין וסינגל מאלט (בין היתר: טליסקר). וויסקי גריין מיוצר כמעט רק לתעשיית הבלנדדים.

וויסקי מאלט
מאלט הוא וויסקי המיוצר מסוג אחד של דגן: שעורה. סינגל מאלט מתייחס לוויסקי ממזקקה אחת, פיור מאלט הוא וויסקי מאלט (מיוצר רק משעורה) אך יכול להיות מורכב מוויסקים ממספר מזקקות).

וויסקי בורבון וטנסי
וויסקי שנוצר בארה"ב המכיל לפחות 51% תירס. וויסקי טנסי הוא וויסקי בורבון שעובר הליך נוסף בו הוויסקי עובר דרך פחם של עץ מייפל.


תהליך הכנת הוויסקי:
השלב הראשון בהכנת וויסקי הוא הלתתה. משרים את הדגנים במים מספר ימים לאחר מכן שוטחים אותם על ריצפה מיוחדת עד שהדגן מתחיל לנבוט. כעבור כחמישה ימים, מעבירים את הגרעינים המונבטים לתנור שרצפתו מחוררת ותחתיה בוערת אש. החום גורם להפסקת תהליך ההנבטה, ואילו העשן הנפלט מחומר הבעירה (אדמת כבול) מוסיף טעם לגרעינים. לאחר שלב זה הופכים הגרעינים ל"לתת" ("מאלט"). את הלתת המיובש טוחנים ומכניסים לסיר ענק ל עם מים חמים (67 מעלות צלזיוס). שואבים את המים ומרתיחים שלוש פעמים עד לנקודת רתיחה. מתקבל תערובת המכונה "מאש".


{זיקוק דודי}

השלב הבא הוא שלב התסיסה, מקררים את הנוזל ומוסיפים לו שמרים. לאחר יומיים מתקבלת עיסה בעלת 5-10 אחוזי אלכוהול. כעת עוברים לשלב הזיקוק אשר הופך את הנוזל לוויסקי. מסננים את העיסה ומעבירים לזיקוק אשר יכול להתבצע באחת משתי שיטות: זיקוק דודי או זיקוק רציף. זיקוק דודי היא השיטה המסורתית והיקרה יותר לזיקוק וויסקי איכותי. בשיטה זו מחממים את הנוזל בדוד נחושת וכך מתאדה האלכוהול אשר נלכד ומקורר בצינורות מפותלים כדי להפוך לנוזל בעל אחוז אלכוהול גבוה. זוהי שיטת ייצור וויסקי איכותית אך יקרה היות וניתן לזקק כמות קטנה של נוזל והתוצר שמתקבל מהאידוי קטן בנפחו בהרבה מהנוזל המקורי.
השיטה השנייה היא זיקוק רציף, זוהי שיטה מהירה וזולה ממנה מתקבל וויסקי גריין. הנוזל עובר דרך מערכת של מיכלים אשר בכל אחד מהם הוא מזוקק מעט. בין המיכלים יש מערכת שסתומים המאפשרת בכל פעם לנוזל לעבור למיכל הבא. הנוזל עובר לפחות פעמיים בין כל המיכלים כדע להגיע לרמת האלכוהול הרצויה. כך נוצר וויסקי גריין.


{ זיקוק רציף }

כעת מגיע שלב היישון. הוויסקי מועבר לחביות עץ אלון, בדרך כלל כאלה שכבר נעשה בהן שימוש בתעשיית ייצור הפורט או השרי, שם הוא ינוח לפחות 3 שנים. במהלך תקופת היישון יספוג הוויסקי ארומות מהחבית וצבע זהוב חיוור בהיר מאוד, במקרים רבים מוסיפים קרמל לוויסקי כדי להעניק לו צבע עמוק יותר.
לאחר שהוויסקי התיישן בחביות מסננים אותו בפעם האחרונה לפני הביקבוק. הסינון האחרון מתחיל בקירור הוויסקי ל-0 מעלות צלזיוס. שלב זה מונע עכירות ומנקה את הוויסקי. שלב זה יקרה על פי שיקולי המזקקה היות והוא פוגע בטעם הסופי של הוויסקי.
1. סינון - בתום היישון מסונן המשקה בפעם האחרונה לפני הביקבוק. סינון זה מתבצע על ידי קירור הנוזל לטמפרטורה הקרובה ל-0°C וכשהוא קר דיו, מעבירים אותו דרך מסנן דק ביותר. תהליך זה מונע מהנוזל לקבל עכירות ומנקה אותו לחלוטין. כיוון שתהליך זה פוגע מעט בטעמו הסופי של המשקה, ישנם מותגי ויסקי בהם לא מבוצע שלב זה בתהליך היצור.
2. בלנדד - שלב הערבוב. בויסקי אשר אינם "סינגל מאלט" (ויסקי ממזקקה בודדת), מערבב ה"מאסטר בלנדר", האחראי על יצירת התערובת, סוגי ויסקי שונים לקבלת ויסקי בעל טעם מסוים ביותר. קיימות תערובות המכילות עשרות סוגי ויסקי שונים. אחד מהמותגים המכילים מספר רב של ויסקי "סינגל" הוא "ג’וני ווקר" המכיל כ-40 סוגי ויסקי שונים.
3. ביקבוק - בתום תקופת היישון מועבר הוויסקי המוכן לבקבוקים, מקבל תווית ונשלח לשיווק. אם בתום תהליך היישון מתקבל משקה בעל אחוזי אלכוהול גבוהים מדי, מוסיפים לו מים זכים כדי לדלל אותו לרמת האלכוהול הרצויה ורק לאחר מכן מבקבקים אותו.



זהו עד כאן להפעם...
קרידיט לבית המשקאות של נפתלי :)

04/09/2009 20:53:58 ice_maniac
איך יודעים שלא נוצר מתנול ואלכוהול רעיל? או יותר נכון איך יודעים להפריד ולסנן את המתנול הרעיל?
05/09/2009 06:12:14 popi1955
המתנול נוצר בכמויות ממש ממש קטנות, מתוך 20 ליטר בערך של שעורה שתססה רק 50 מל הם מתנול, גם לא קשה להיפתר ממנו, למתנול טמפ רתיחה של 64 מעלות, נמוך יותר מהאתנול, אז שמזקקים פשוט זורקים את הכמה מיליליטרים הראשונים, והשאר כבר כמות קטנה כול כך שתצטרך לשתות כמויות אדירות בשביל לקבל הרעלה מהמתנול
05/09/2009 11:31:50 ice_maniac
ואם התססתי נניח דבש תמרים נניח או משהו מתוק אחר הכמות מתנול שהזכרת משתנה בצורה מסוכנת או נשארת פחות או יותר אותה כמות?
05/09/2009 11:36:19 popi1955
לפי מה שהבנתי כמעט באותה כמות
לא משהוא רציני
עמודים: 1