Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > רד-בורד+ > מסקנות מהמלחמה

30/08/2006 23:33:54 Eran
עם התקרבות הפסקת האש שהפסיקה את המלחמה האחרונה הרגיש הציבור הישראלי שיצאנו ממלחמה לא מוצלחת: הכנו בלבנון קשה, אבל חיזבאללה לא הושמד, חיזבאללה המשיך לירות טילים ורקטות והחטופים לא הוחזרו. משהו ממש מסריח היה בהתנהלות של המלחמה הזו. קציר הדמים שגבתה ביחס להישגים שהופקו ממנה הוא גדול מאוד.

עכשיו כשהמלחמה נגמרה הגיעה העת לעשות בדק בית יסודי במדינה ולטפל מן השורש בבעיות שגרמו לחוסר ההצלחה במלחמה- להבנתן, ולתיקונן.

כיהודים אמיתיים צריך תמיד להתחיל את מלחמות היהודים בשטויות: ועדת חקירה חיצונית פרץ רוצה! לא בעצם הציבור לא רוצה את זה אז לא! אז שתהיה בדיקה של מוכנות העורף ע"י מבקר המדינה, ועדת בדיקה שתמונה ע"י רה"מ ומערך שלם של ועדות! בעצם הציבור רוצה ועדת חקירה ממלכתית אז פרץ שוקל את האפשרות... באמת כמה שזה משנה.

על חלק מהבעיות אפשר להצביע בקווים כללים כבר עכשיו:
1. ההתבטאויות וההצהרות שהציבור שמע הובילו להבנה המוטעה של הציבור שאת חיזבאללה אפשר להשמיד בהפצצות מן האוויר.
2. העורף ספג יותר מדי נשק ביותר מדי זמן- צריך היה לצמצם את הפגיעה בעורף- בין אם בכניסה קרקעית מסיבית יותר לדרום לבנון כמו שהיה לקראת סוף המלחמה, ובין אם בהסכמה מוקדמת יותר על הפסקת אש.
3. אין מענה טכני ראוי לטיפול ברקטות. מערכת הלייזר נגד רקטות נאוטילוס נזנחה וצריך או לאמץ אותה או למצוא תחליף אחר.
4. מערך ההסברה כמו תמיד לא השיג תמיכה גדולה בישראל. המלחמה הייתה מוצדקת ואני משוכנע שניתן היה לצבור יותר האהדה למלחמה בעולם.

מה דעתכם, האם צריכים להקים ועדת חקירה ממלכתית? פרלמנטרית? האם צריכים ועדת חקירה מסוג אחר?
האם לדעתכם צריך לאמץ תפיסות מחשבה חדשות במלחמה נגד ארגוני טרור כאלו (אולי פחות הסתמכות על שיריון ויותר שימוש ביחידות קומנדו בעורף האויב? אולי ריקוח מסיבי מהאוויר של כל כפר לפני שחיילים נכנסים לשם? האם עדיף ניקוי יסודי ושיטתי של אזורים מחיזבאללה, או שעדיף לבתר את האזור לחלקים ולמנוע אספקה?)

מי לדעתכם נושא באחריות לכישלון? הצבא? הפיקוד העליון או גם הפיקוד הנמוך יותר? הדרג המדיני? אולמרט? פרץ? מי שנשאו בתפקיד בעבר מופז? שרון? (אשמח לשמוע את דעתכם על כל אחד מהאנשים האלו)
האם לדעתכם מישהו צריך ללכת? ומי צריך להחליף אותו?
30/08/2006 23:50:33 adir
לפי דעתי ,רק ועדת חקירה ממלכתית....
אולמרט לא רצה ועדת חקירה ממלכתית כי הוא פחד על הכיסא שלו וזה בטוח.....
לדעתי ראש הממשלה נושא באחריות לכישלון וגם ראש הממשלה שהיה לפניו.. כי כשראו שחיזבללה בונה ומכין את כול הכמויות האדירות האלה של התחמושת לא עשו כלום כי חשבו שיהיה אפשר בעת הצורך להשמיד הכול מהאוויר ופה הייתה הטעות של כולם.
אני גם חושב שחיזבללה ניצל את ההזדמנות שיש ראש ממשלה ושר ביטחון שלא מבינים בביטחון ופתחו באש..
עוד משהו שרציתי להגיד זה שבילתי אפשרי שיהיה רמטכ"ל שמבין רק בחיל האוויר... כי בפעולות קרקעיות הוא חלש..

אולמרט ופרץ צריכים ללכת... מי צריך להחליף אותם? אני ימני אז אני חושב שמפלגה ימנית צריכה לעלות.. אם זה הליכוד או ישראל ביתינו אפילו המפדל..
31/08/2006 00:00:34 Eran
ומה עם נתניהו שקיצץ בתקציבים של מערכת הביטחון? האם הוא לא נושא כלל באחריות?

ומה אם הרמטכ"ל הקודם יעלון? עד כמה שאני מבין הוא כנראה אחד האחראיים העיקריים לזה.

ומה עם מופז שהיה שר הביטחון הקודם וגם הרמטכ"ל לפני כמה שנים?
31/08/2006 00:15:20 adir
כולם אשמים...
נתניהו גם עשה הרבה טעויות...
בוגי יעלון עשה את ה-פאשלה כי הוא בעצמו חשב שאפשר לפגוע בחיזבללה מתי שצריך מהאוויר בלבד..... ומופז תמיד חשבתי שהוא על הפנים..
31/08/2006 15:46:33 AL-GATO
אז אתה רוצים לחזור קצת עוד אחורה?! גם בגין וגולדה ושמיר אשמים! לא משנה מי היה לפני.. משנה מה מי שעכשיו עשה אם מה שהוא קיבל,והם עשו חרא. שילמדו וילכו הביתה..

אבל לא.. הם קשיי קליטה.מדינה שלמה צועקת להם להתפטר אבל הם בכל זאת יקימו ועדת חקירה שתבדוק את העורף ולא אותם,כי הם כמובן לא אשמים.

אממ תכלס,העורף באמת אשם! העורף הוא זה שבחר אותם.. אני לא יודע למה אנחנו בכלל מתפלאים?! הרי זה מה שקורה שבוחרים ראש ממשלה פודל שאכפת לו רק מהקרירה שלו ושר ביטחון שלא מבין כלום בביטחון
31/08/2006 20:37:30 adir
גאטו כול מילה בסלע!
31/08/2006 21:02:27 Eran
אני לא מסכים. צרות עין לא תעזור לפתור את הבעיה מהשורש והסביר זאת בדוגמה:
שבועיים לפני מלחמת ששת הימים מונה משה דיין לשר הביטחון. את הניצחון במלחמה זקפו בין היתר לטובת משה דיין בציבור. שש שנים אחרי זה במלחמת יום כיפור מי שהיה אחראי ומי שהיה שר ביטחון הוא משה דיין. זאת אומרת שבמידה רבה הערכות למלחמה בתקופה שלפני שמשה דיין היה שר ביטחון וכל ההתעצמות הצבאית ובניית מערך הנשק הייתה טובה ולא נזקפה דווקא למשה דיין. באופן דומה, אבל כמובן לא זהה ניתן להשליך על המצב היום- מי שהיה אחראי לבנות את המערך הצבאי ולדאוג למוכנות הצבא נכשל בתפקידו - שזה הממשלה הקודמת (וזה לא מוריד מאולמרט מן האחראיות כי גם בממשלה הקודמת הוא היה שר האוצר ותפקד מאז תחילת ינואר כראש ממשלה בניגוד לפרץ למשל שמונה לשר ביטחון רק אחרי הבחירות). כמובן אין זה אומר שפרץ חף מאשמה: הוא היה האחראי בפועל בזמן אמת ואם היה מכריע ביותר שיקול דעת ייתכן שהמצב היום היה שונה בתכלית.

בכל מקרה קל לבוא עם הצהרות אנטי: הממשלה צריכה להתפטר! להקים וועדת חקירה! גם הרמטכ"ל צריך להתפטר אבל מה אתם מציעים כאלטרנטיבה? היה והממשלה מתפטרת (וכולנו יודעים שזה לא יקרה בקרוב), מה אז אתם מציעים? לערוך בחירות חדשות (כמה חודשים אחרי מערכת בחירות)? להפקיד בידי נתניהו או ליברמן מלאכת הרכבת ממשלה שלא תצליח להחזיק מעמד כשיהיה רוב נגדה באופוזיציה?


בכל מקרה כדי שהדיון לא יהפוך לעוד התנצחות אני מבקש שתתייחסו גם לקטע של מסקנות לא אישיות מהמלחמה כמו האם רצוי לכתוש מהאוויר כל כפר לפני שנכנסים אליו?[ההודעה נערכה על-ידי Eran ב-31/08/2006 21:04:13]
31/08/2006 21:09:20 Rx3vL0n
יש לי מסקנה
"בחיים אל תסמכו על ערבי שיעשה לכם את העבודה"
מה כבר ביקשנו עוד יומיים קטיושות ואני מתחיל ללמוד רק אחרי החגים למהה???
נסראלה יחתיכת בן ז*** פחדן
02/09/2006 01:40:24 adir
את האמת לא היו צריכים להכנס בכלל לכפרים....פשוט לכתוש אותם טוב טוב וזהו...
עמודים: 1