Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > תמיכה גרפית > טיפם: איך לעצב אתר / bigimot

04/07/2006 22:45:47 -casper-
טוב אז לא היה לי כוח לכתוב... וזה המקור הראשי שממנו למדתי אז העתקתי וכמובן שמתי קרדיט..
לי הוא עזר הרבה ואני מקווה שהוא גם יעזור לכם!!
אם למישהו יש שאלות הוא מוזמן לפנות אלי בכל דרך אפשרית שימצא לנכון (חח אני נשמע חכם ככה) חוץ מהמסנג’ר שלא כתוב פה אבל בכל זאת אם מישהו ימצא אותו שיודיע לי חחח בחיים שלי אני לא נכנס למסנג’ר...

קרדיט לbigimot על הכתיבה.

תהליך העבודה:


אוקיי, אני צריך להכין עיצוב. איך להתחיל?
יש לכם נושא לעיצוב? (נושא שהלקוח ביקש או נושא שאתם החלטתם לעבוד עליו) עכשיו אתם צריכים לברר עליו. מה זאת אומרת? הנושא צריך להיות ברור לכם, וחשוב שתבינו איך אתרים הקשורים לנושא זה בנויים. אתרים מסוגים שונים נבנים בדרכים שונות כי המטרות שלהם שונות, ואתם צריכים לדעת את זה. לכן, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להיכנס למנוע חיפוש כלשהוא, אני מעדיף את המפורסם גוגל (www.google.co.il). הקלידו את שם הנושא וחפשו. היכנסו לאתרים של העמודים הראשונים ושימו לב כיצד הם בנויים, איפה נמצא הדגש, מה פחות חשוב וכו’.

יש לי מבנה, להתחיל לעבוד בפוטושופ?
פה יש לכם 2 אפשרויות. האפשרות הראשונה היא באמת להתחיל לעבוד על הפוטושופ וליצור את העיצוב. אני אישית עובד בדרך שונה, האפשרות השניה, שבה אני חושב קודם על העיצובים שלי, ובכך אני מגיע לתוצאות הרבה יותר טובות. מה זאת אומרת לחשוב אתם בטח שואלים? אני אוהב לסרטט לי בראש (או על דף, איך שנוח לכם) סקיצה של העיצוב, איך שנראה לי שצריך להכין אותו, איפה בערך למקם כל דבר ואיך הכל בנוי. אני עובד בראש כאילו אני ממש בתוך התוכנה, ואני לאט לאט חושב איך יראו הדברים בעיני הצופה. ברגע שיש לי מבנה כללי, אני ממשיך לפרטים יותר קטנים, כמו איזה סוגי תמונות אני רוצה בעיצוב, גדלים שלהם, מיקום, גדלים של טקסטים, צבעים וכו’ וכו’. לא תמיד אני עושה הכל בפעם אחת, אין מה לעשות שלפעמים אין את זה ולא צריך להוציא את זה בכוח, עיצוב צריך לבוא ממך וככה הוא יבוא בצורה הכי טובה. גם אם לקח לכם כמה שיעורי בבית-ספר, או אפילו כמה ימים זה עדיין בסדר, כל עוד אתם רואים שאתם מתקדמים.

אתם יודעים בערך מה אתם רוצים? עכשיו הגיע הזמן לעבוד, אחרי שבראש כבר סירטטתם לכם מספיק סקיצות, הסקיצה שתגיע עכשיו בפוטשופ, היא בעצם גירסא 5 של מה שעבדתם, אבל אף אחד לא יודע את זה, ואת אף אחד זה לא מעניין. מה שחשוב הוא שתעשו את העבודה, וזה שהעיצוב יראה טוב.

סיימתי לעצב, ללכת לפרסם בפורום/להציג ללקוח?
לא, ממש לא. זוהי אחת הטעויות הנפוצות. במידה ואתם עושים עיצוב לאימון בלבד או אפילו ללקוח, ואין לחץ של זמן, אל תייצרו אותו. תשמרו את העיצוב, תצאו מהפוטושופ ותעברו למשהו אחר שאתם צריכים לעשות. מאוחר יותר, וזה יכול להיות אחרי מספר שעות, אולי אפילו אחרי יום, איך שאתם מרגישים, פתחו את העיצוב שוב ותנו בו מבט נוסף. תעברו חלק חלק ותבדקו שהכל זה בדיוק כמו שרציתם שיהיה. מניסיון, שלי ושל מעצבים רבים אחרים, בפעם השניה שרואים את העיצוב, יום אחרי למשל, העיצוב נראה אחרת לגמרי. פתאום דברים שמקודם עשיתם ואמרתם "יופי סיימתי אני מרוצה" נראים לכם לא הכי מתאימים, ואתם יכולים לעשות אותם טוב יותר. הרבה פעמים מעצבים חוזרים עם גרסאות מחודשות וטובות יותר. בגלל זה אני אומר לחכות לפני הפרסום, כדי שתציגו ללקוח (במידה ויש) את הסקיצה הכי טובה שלכם, שתייצג את מה שאתם באמת שווים.


טיפים לבניית העיצוב ושיפורו:


אין לי רעיון לעצב, ואני לא יודע מה לעשות...משהו לא בסדר איתי?
תתפלאו אבל אתם בסדר גמור, וזה קורה לכולם. תמיד יש תקופות עם רעיונות, ותקופות ללא. מה שחשוב הוא לדעת איך להתמודד בתקופות שאין. אם יש לכם חשק להכין עיצוב, אבל קשה לכם לחשוב על נושא, תפתחו את הדפדפן, והיכסו אל עולם האינטרנט. עשו סבב בכל מיני אתרי חדשות ועידכונים, פורטלים באינטרנט (נענע, וואלה וכו’) ובעצם לכל נושא שחשבתם עליו או שמעניין אותם. זיכרו, אתם המעצבים ואתם יכולים לעצב כל דבר, זה יכול להיות החל מהעיצוב של הפורטפוליו האישי שלכם, ועד לעיצוב אתר לסרט חדש שיצא. העולם מלא נושאים ורעיונות, וכל הזמן דברים חדשים נוספים שאפשר לעבוד עליהם, שימרו על ראש פתוח. לפעמים עיצובים יכולים להיראות קשים, אבל תנו להם צ’אנס. אל תכנסו למחשבה של " זה קשה מידי, אני לא מכין דבר כזה " אלא במהלך היום, או היום שאחריו תחשבו על הנושא טיפה. תחשבו על דברים שאתם יכולים להכניס לעיצוב, ולאט לאט תנסו ליצור לכם את ההתחלה. אם הבעיה שלכם היא יצירת העיצוב, אז שוב, תפתחו את הדפדפן. עולם האינטרנט הוא פשוט עצום, מידי יום נוספים מאות אתרים חדשים בנושאים שונים. נסו להסתובב קצת ברשת, לראות אתרים של חברות, אפילו אתרים של חברות עיצוב. עברו על אתרים רבים, ונסו לקחת מהם רעיונות והשראות למבנים מסויימים. אל תעתיקו עיצובים, כי אף אחד לא יעריך אותכם ככה, אבל לקחת השראה זה בסדר, כל עוד פיתחתם אותה ויצרתם בסופו של דבר משהו משלכם. אם עדיין קשה לכם לחשוב על מבנה, היכנסו לאתרים שמציגים עיצובים, וכך הסיכוי שתמצאו רעיון במאגרים הגדולים שלהם הוא גבוהה. אחד האתרים המוכרים זהו TM (http://www.templatemonster.com/), אתר זה מוכר עיצובים מוכנים. באתר יש מאות עיצובים, ברמה גבוהה מאוד, מנושאים שונים. האתר מתעדכן על בסיס יומי וכל הזמן המאגר גדל. אתם מוזמנים לעשות סיור ולראות כיצד הם מעצבים. שוב, לקחת השראות בלבד. משם, פתחו את זה והוסיפו לזה את הרעיונות שרצים לכם בראש, והתוצאות יהיו מפתיעות, לטובה כמובן.

סיימו את העיצוב עד הסוף
הרבה פעמים אני נתקל בתופעה של אנשים שלא מעצבים את העיצוב את הסוף, ואני מתכוון (בעיקר) לעניין הטקסט. הטקסט מהווה מרכיב גדול מאוד, שכן רוב האתר מבוסס עליו. אתר ללא תוכן נראה ריקני, גם אם האתר מלא חיים של צבעים ותמונות, טקסט חסר עדיין מוריד מרמת העיצוב וזה חבל. טקסטים כמו "טקסט טקסט טקסט" וכו’ אינם מוסיפים, ולהפף הם מביעים זלזול מצד המעצב. להכניס טקסטים נורמליים לעיצוב לוקח 5 דקות בדיוק. (להיכנס למנוע חיפוש ולחפש אתרים בעלי הנושא של עיצובכם. לאחר מכן להעתיק את הטקסטים ולהכניס לאתר שהופף את העברית כך שיוצג כראוי בפוטושופ, ולבסוף להדביק בעיצוב). התוצאה הרבה יותר מרשימה, כך שחבל ליפול על דברים קטנים כאלו.

נושאי העיצוב
מעצבים רבים, הן בפורום הזה והן בפורומים אחרים מעצבים את רוב העיצובים שלהם לאתרי איכסון ואירוח אתרים. אני לא מבין את הסיבה לכך, ואני לא חושב שיש סיבה שתצדיק את זה. אם אתם אוהבים לעצב אתרי איכסון זה בסדר, הבעיה היא שהמון מעצבים, מעצבים רק אתרי איכסון, ואז מה נוצר? שהדבר היחידי שהמעצב יודע לעצב זה אתרי איכסון. זה לא טוב. מעצב צריך מגוון, גם בשביל עצמו, וגם בשביל הלקוחות שיהיו בעתיד. צריך להבין שברגע שלקוח מגיע אליכם, וכל מה שהוא רואה זה 20 עיצובים, שכל ההבדל בניהם זה מיקום חבילות האיכסון, הגודל שלהם, ובכמה גם הצבעים, הוא לא מתרשם, נהפוכו, הוא מתאכזב. הסברתי איך למצוא רעיונות לנושאים לעיצובים, השתמשו בהם וצרו עיצובים לנושאים שונים מסוגים שונים. ברגע שתתחילו לעצב עבור נושאים שונים תתחילו להיפתח לטכניקות ושיטות חדשות. בעזרת ניסיון של סגנונות עיצוב שונים, תוכלו לייצר לעצמם את הסגנון הייחודי של עצמכם (שייצג אותכם בפורטפוליו שלכם). כמובן שזה יעלה את הרמה שלכם ויתן לכם מושגים חדשים בנושאי העיצוב, דבר שרק יוביל להתפתחותכם.


הצבעים הם כח – השתמשו בהם
לדעת לבחור צבעים בצורה טובה זה קשה, וזהו משהו שלומדים עם העבודה ולא משהו שאפשר לקרוא במדריך ולקבל את הכישורים. הצבעים בעצם מוסיפים את החיים לעיצוב, ויש להם כח רב. לצבעים יש מסרים, חשוב שהמסר שהם ימסרו יהיה תואם למסר שאתם רוצים למסור. אל תשלבו צבעים זעקניים (ששייכים לאתר מסיבות, כדוגמאת צהוב וכתום זוהרים) באתר להקת רוק, ואל תשתמשו בצבעים קודרים וחשוכים (שמתאימים לסרט/משחק אימה למשל) באתר שהוא פורטל תוכן. מעבר לשימוש הנכון, אני רואה הרבה אנשים שמחליטים לא להשתמש בצבעים. בד"כ מעצבים עיצובים, למשל לאתר איכסון, ומשתמשים בצבע אחד, לכל היותר שניים. זה לא טוב, הצבעים מוסיפים חיים, ועוד צבעים מוסיפים גיוון ועניין בעיצוב. הצבעים גם עוזרים להבדיל בין חלקי העיצוב. צבע ראשי יכול להיות בחלקים בעלי תוכן באתר, וצבע משני יכול להיות בחלקים של מבצעים וכו’. אני גם רואה הרבה מקרים של מעצבים שמבססים את האתר שלהם על גווני אפור – זה לא טוב. צריך להבין שאפור זהו צבע מת, וכל עוד אין לו את החבר המחייה שלו (כחול/כתום/ירוק/אדום וכו’) הוא ישאר מת. צריך לדעת איפה לשלב את האפור וכמה לשלב ממנו, יותר מידי גורם לאתר להיראות מת. שאתם משלבים את הצבעים, השתדלו לא לשלב גם יותר מידי, חגיגת צבעים לא תמיד עושה רושם טוב, ולרוב עושה רושם ילדותי. זהו תהליך למידה ארוך, אל תתייאשו, התמידו ובסופו של דבר תצליחו, זה יבוא.

התמונות הן כח – השתמשו בהן
כמו הצבעים, גם לתמונות יש כח רב בעיצוב. השתמשו בתמונות הקשורות לנושא העיצוב. בחרו רק את התמונות באיכות הטובה ביותר, לא פעם יצא לי לראות תמונות באיכות נמוכה בעיצוב, וזה עושה רושם ממש רע, זה פשוט הורס את כל האוירה בעיצוב. השתמשו בתמונות מלאות צבעים וחיים, שימשיכו את הזרימה של העיצוב ולא ינגדו אותה. אני רואה הרבה עיצובים שאין בהם כמעט תמונות וזה חבל. התמונות מוסיפות המון חיים, במיוחד אם קשה לכם לשלב צבעים טובים שמכפים על חוסר התמונות. יש מבחר עצום של תמונות ברשת, ואל תתייאשו עד שתמצאו את התמונות הטובות והמתאימות ביותר.

אלמנטים בעיצוב
כל עיצוב יש לו את האלמנטים שלו שהמעצב בחר להשתמש בהם. בין אם זה צורה מסויימת החוזרת על עצמה, סוג של מבנה מסויים, או אפילו סוג של כותרת. חשוב להשתמש באלמנטים האלו מתחילת העיצוב ועד סופו. פעמים רבות אני נתקבל בעיצובים שהמעצב פתאום החליט להשתמש בכל מיני טכניקות ואלמנטים שונים, בלי קשר אחד לשני. מה נוצר? עיצוב מבולגן, ולא מסודר. להשתמש באלמנטים שונים זה בסדר, אבל שימו לב שהדברים משתלבים ולא נוגדים אחד את השני.

עבדו בפרופורציות וגדלים נורמליים
פעמים רבות אני רואה בעיצובים גדלים של חלקים בעיצוב, או של פונטים בעיצוב הרבה מעבר למה שהם צריכים להיות. לפעמים זה בגלל שאין מקום והגדלת האזורים "מכפה" על זה (למרות שבסופו של דבר זה הורס הרבה יותר ממה שזה מכפה) או בגלל שפשוט המעצב לא רואה את זה ככה. דברים גדולים, במיוחד שהם בפרופורציות גרועות (שהלוגו+התפריט הם בגודל רבע מהעיצוב לדוגמא) נראים מגושמים מאוד. אנשים לא אוהבים דברים מגושמים. זה משפיע על האתר, והתחושה להסתובב באתר מסוג כזה לא נעימה. הימנעו מלעבוד על גדלים שאתם לא רגילים אליהם. במידה ואתם רוצים לעבוד על גודל שונה, עשו את השינוי בהדרגה, שינוי חד ישפיעה על היכולות ועלול להיגרם בעיצוב שאינו מציג את יכולותיכם.

סימטריה
חשוב לשמור על סימטריה בעיצובים. הסימטריה עוזרת לכם לשמור על עיצוב מסודר, מאורגן ונח למשתמש לעיין בו (או לגלוש בו). אם החלטתם שבקו מסויים בעיצוב, על 3/4 עיצוב תתחיל קטגוריה עם תוכן אז שב1/4 הנוסף יתחיל מאותו קו קטגוריה של משהו אחר. אנשים שוכחים זאת ופעמים רבות נוצר מצב שכל דבר מתחיל במקום אחר, כל העיצוב נראה מבולגן ובטח שלא נעים לעין.


הגעתם לסוף, מקווה שנהנתם לקרוא את העצות כמו שאני נהנתי לרשום אותן. אני מקווה שתשכילו מהעצות ותשתמשו בהם, ובכך תתקדמו. בהצלחה.

קרדיט לbigimot על הכתיבה.
26/07/2006 20:56:53 Zibi
תודה.
אני בטוח שמישהו ילמד מזה משהו.
27/07/2006 01:42:49 -casper-
מקווה באמת שזה יעזור!!
לא ניראה לי שהרבה קוראים אותו... חח
ולי הוא מאוד עזר!
12/09/2006 17:45:51 Rx3vL0n
מישרארט חחחח
תודה אחי קראתי אותו כמה פעמים
הוא עוזר המון
עמודים: 1