Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > רד-בורד+ > אני לא יודע אם זה יעניין מישהו אבל ...

03/07/2006 16:54:47 max
עיתון הארץ

הרשות מנסה להקים מפעל לחומרים כימיים למטענים


מאת זאב שיף


מנגנון הביטחון המסכל ברצועת עזה החל בניסיון להקים מפעל לייצור חומצה חנקתית, שהיא החומר הכימי החשוב בייצור חומרי נפץ - כך עולה ממסמך שתפס צה"ל ברצועה בשבוע שעבר. נראה כי המפעל מוקם כדי להתגבר על המכשולים בהשגת החומרים הכימיים, המשמשים להכנת חומרי הנפץ בפיגועי הטרור. מרבית החומרים הכימיים, המשמשים פלשתינאים להכנת המטענים מחומרים בלתי תקניים, מגיעים מישראל. ואולם, לאחרונה הצליחו פלשתינאים לפתח חומרי נפץ, שפיצוצם משיג תוצאות דומות לאלו המתקבלות מחומרי הנפץ התקניים.

בפעולת צה"ל ברצועה ביום שני שעבר, נמצא במפקדת הביטחון המסכל בתל אל-הוואה מסמך העוסק בתוכנית להקמת המפעל, המכונה בו "פרויקט אסטרטגי". המסמך, שהוגדר בביטחון המסכל כ"סודי", מוען באופן אישי לממלא מקום ראש הביטחון המסכל ברצועה, ראשיד אבו שבאכ (המכונה אבו חאתם). מניתוח המסמך עולה כי המנגנון מתכוון לייצר בתוך כמה חודשים לאחר הקמת המפעל כמות חומצה חנקתית, שתגיע בשנה לכ-15 טונה. הצלחה בייצור בכמות כזו יכולה לאחר מכן לשמש לייצור חומרי נפץ תקניים מסוג טי-אן-טי וחומרי נפץ אחרים, דוגמת RDX ו-RETN.

במערכת הביטחון מעריכים שהביטחון המסכל מתכוון לספק את חומרי נפץ שיוכנו במפעל לכל הארגונים הפלשתיניים, לרבות ארגונים הנחשבים כאופוזיציה ליו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת. כך נהגה הרשות גם בייצור אמצעי לחימה אחרים, שסופקו - בין היתר - לחמאס.

אחד ממחדליה החמורים של ישראל בעימות הצבאי עם הפלשתינאים הוא הברחתם מתחומי הקו הירוק לשטחים של מרבית החומרים הכימיים, המשמשים להכנת המטענים, מהם נפגעים ישראלים בפיגועים. ארגוני הטרור הפלשתיניים סובלים ממחסור בחומרי נפץ תקניים; הבאתם או ייצורם היו אסורים בתכלית, על פי התחייבות הרשות בהסכמי אוסלו. לעתים הארגונים בשטחים מקבלים חומר נפץ טי-אן-טי מפירוק מוקשים, הנמכר להם בידי בדווים מסיני, אך אלו כמויות קטנות יחסית. על פי רוב, נוהגים פעילי הטרור הפלשתינאים לייצר חומרי נפץ בלתי תקניים מחומרים כימיים, המשמשים בדרך כלל לדשנים.

חומרים אלה - חומצה חנקתית (המהווה מעין "צוואר בקבוק" בייצור חומרי הנפץ), וכן אוראה ניטראט, ניטרוגליקול וניטרוגלצירין - אינם מיוצרים בשטחים. חלקם מחומרים כימיים אלה מיוצרים בישראל, ובנוסף לכך, ייבואנים ישראלים רוכשים אותם בחו"ל.

יותר משנה לאחר תחילת אינתיפאדת אל-אקצה, הוצא אמנם צו האוסר הכנסת חומצה חנקתית לשטחים, אך ההברחות מישראל נמשכות בקלות. צה"ל פנה פעמים רבות למשרדי ממשלה, בדרישה להוציא תקנות מיוחדות, שיחייבו לבצע מעקב פרטני על מכירת החומרים הכימיים המשמשים לייצור חמרי נפץ, כולל הצגת זהות הקונה, יעדם הסופי של החומרים והסבר לצורך בכמויות גדולות שלהם. אך למרות זאת, לא נעשתה פעולה יסודית והעברת החומרים הכימיים לשטחים נמשכת, ובעקבותיה - השימוש בהם לצורך ייצור חומרי הנפץ הבלתי תקניים.

ואולם, חרף המכשולים המועטים בפני השגת חומרים אלו מישראל, החומרים הבלתי תקניים "יעילים" פחות בעת פיצוצם מאשר אלו התקניים. לאחרונה הצליחו פלשתינאים לבצע פיתוח איכותי של חומרי נפץ, שאינם רחוקים מ"יעילות" חומרי הנפץ התקניים.

המסמך שנתפס בשבוע שעבר חתום בידי עובד משרד החקלאות הפלשתיני, האגרונום מוחמד אנוואר ברדאוויל (המכונה אבו האשם). האחרון - הידוע כמי שמסייע בעבודתו לקצין החבלה הראשי של מנגנון הביטחון המסכל, טלאל מחיסן (הקשור גם לג’יהאד האיסלאמי) - כותב בפתח המסמך: "לאור חשיבותה של חומצה זו (חומצה חנקתית - ז"ש) לייצור כל החומרים האסטרטגיים, ולאור הקושי להשיג אותה בתנאים הנוכחיים, וכן בהתאם לרצונכם שהיא תהיה בנמצא, אני מציע בזאת את המפעל לייצורה". בהמשך נאמר כי צריכת החשמל במפעל זה תהיה רבה, אך "בשל חיוניות המפעל הזה ומאחר שהוא מפעל אסטרטגי, שיקול העלויות של צריכת החשמל הוא שיקול משני". יצוין כי החשמל לרצועה מסופק בידי ישראל.

ברדאוויל כותב עוד במסמך לאבו שבאכ: "על מנת לשמור על חשאיותו של פרויקט זה, אני מציע שהם (העובדים) לא יהיו מזוהים כמשתייכים למנגנון הביטחון המסכל, ושאני אקבע את מידת כשירותם לעבודה זו".

להערכת גורמים ביטחוניים, מסמך זה מהווה עדות נוספת כי "מנגנון הביטחון המסכל ברצועת עזה הפך בתקופה האינתיפאדה מגוף שתכליתו סיכול פעולות ולחימה בטרור לגוף המעורב ישירות בטרור ותומך בפעולות של ארגוני הטרור הפועלים ברצועה, כולל ארגוני האופיזיציה". עוד אמרו הגורמים כי ספק רב אם פעילות מעין זו ובהיקף שכזה, המתבצעת בין כותלי מתקן ביטחוני רשמי של הרשות הפלשתינית, היתה יכולה להתקיים בלא ידיעתו של ערפאת.







[ההודעה נערכה על-ידי max ב-03/07/2006 16:55:26]
03/07/2006 19:45:58 AL-GATO
מתאים ל"אקטואליה".

הועבר.
03/07/2006 23:05:03 max
אבל רק מי שמבין בחומרי נפץ זה יעניין אותו לכן עדיף שזה היה בפורום "חומרי נפץ" למרות שזה לא מדריך או משהו
05/07/2006 17:26:13 adir
מקס.... ואחרי כול זה אתה עדיין תומך בהם?
05/07/2006 18:03:21 sysctl
בלאט יש התרעות על דברים כאלה כבר שנים ושום דבר לא מתקיים

וגם אם זה יתקיים, בשביל לייצר חומצה חנקתית בריכוז כזה גבוה הם יצטרכו ציוד מאוד מאוד מקצועי שמאוד מאוד מאוד קשה להשגי, מה שאומר שתיהיה להם רק מעבדה אחת שנפוצץ אותה ביום הראשון =)
05/07/2006 18:29:58 max
sysctl
ומי אמר שנגלה אותה? אפשר ליבנות את המעבדה בחו"ל ולהביא את התוצר לארץ.
ואדיר אני ממש לא תומך בהם כאלה צריך להרוג.זה שאני אומר שתושבי שדרות בכינים לא אומר שאני אוהב מחבלים.
[ההודעה נערכה על-ידי max ב-05/07/2006 18:32:24]
עמודים: 1