Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > גרפיקה ואיור > ||open raw||-כתבה חשובה מאוד כולם לקרוא!!!!

06/05/2006 17:16:56 -casper-
טוב זהוי כתבה על קבצי הraw והבעיות שלהם וגם מי שלא יודע מה הם קבצי raw יש הסבר בגוף הכתבה אז הינה הקישור לכתבה ומתחתיו יש את הכתבה עצמה...

לחץ כאן

השנה, 2030. המקום, מוזיאון ה- MoMA בניו יורק. הדמויות, אוצר המוזיאון והמנהל האמנותי. להלן תוכן השיחה:


"תגיד, מה אותה אומר שנעשה תערוכת רטרוספקטיבה לצלם ישראל ישראלי?"


"נשמע מצויין, בוא נעשה את זה."


"באיזו מצלמה הוא צילם?"


"נדמה לי ש- EOS-1Ds Mark II ."

"אוי לא! Canon הפסיקו את התמיכה במוצר הזה לפני למעלה מ-8 שנים. איך נפתח את הקבצים? התוכנה לטיפול בקבצי RAW של Canon כבר מזמן לא מכירה בקבצים האלה."

"אז נשתמש ב- Photoshop ."

"שכחת, Photoshop CS 12 גם הוא לא תומך בקבצים האלה כי המצלמות הללו כבר נעלמו מן העולם."

"אה יודע מה, נדמה לי שיש לי עותק איפשהו של Photoshop CS 2 , אותה תוכנה פרימיטיבית, לפני 25 שנה. בוא ננסה להשתמש בה כדי לפתוח את הקבצים."

"ואיך בדיוק נפעיל אותה? ה- Windows "Some Cool Code Name" לא עובד עם תוכנות ישנות כאלה."

"אתה יודע, עזוב אותך. בוא נבטל את התערוכה."

נשמע דמיוני? אולי, אבל הדבר לא רחוק מהמציאות. לפני 10 ו-20 שנה (וגם הרבה פחות), כולנו צילמנו בסרטי צילום. אחרי שפיתחנו אותם, שמנו אותם בתוך קופסאות מיוחדות המיועדות לשימור הסרטים. 20 שנה אחרי, אנחנו עדיין מסוגלים להוציא מהם את אותן התמונות ואפילו באיכות טובה יותר בגלל החידושים והשכלולים שקרו בתחום הניירות והכימיקלים.

אתם אולי אומרים, זה בדיוק יהיה המקרה עם קבצי ה- RAW שלי. אז זהו שמאוד יכול להיות שלא. מה יקרה אם תבואו להדפיס את יצירת האמנות שלכם שצילמתם היום בעוד 10 שנים מעכשיו? אתם בטוחים שתוכלו לפתוח את הקובץ? מי מבטיח לכם שתהיה תמיכה בקבצי ה- RAW של המצלמה שלכם בעוד 10 שנים? מה הייתם אומרים אם פתאום הייתם מגלים שהנגטיבים או השקופיות שלכם לפני 10 ו-20 שנה מתאימים בעצם רק למגדל של חברה מסוימת? או שאולי אפשר להדפיס אותם רק על נייר של החברה שמייצרת את הנגטיב? ומה הייתם אומרים אם חברה זו פשטה את הרגל מזמן ואף אחד לא קפץ על העגלה והמשיך את ייצור הניירות או הסרטים הללו? זה היה יכול להיות מאוד לא נעים.

במשך השנים, כל כל התלהבנו לקבל את המהפכה הדיגיטלית בעולם הצילום ששכחנו לעצור לרגע ולנסות להבין את ההשלכות של המהפכה, לפחות בכמה תחומים מאוד חשובים. לצערנו, כולנו עומדים היום בפני סכנה שלא היינו מודעים לה, בגלל השימוש ההולך וגובר של קבצי RAW , ואם לא נעה משהו בנדון, אולי יהיה מאוחר מדי. כמו שאומרים, בואו נתחיל מההתחלה ונראה מה קורה היום בשוק קבצי ה- RAW ולמה הדבר בעייתי ביותר מבחינתנו.

מהם קבצי RAW?

אם אתם קוראים מאמר זה, אני מניח שרובכם או לפחות חלקכם יודעים מה זה קובץ RAW . מבלי להיכנס להסברים מפורטים מדי, קובץ RAW הוא הפלט של החיישן של המצלמה שלכם שעבר טיפול מינימלי ככל האפשר. פירוש הדבר הוא שהקובץ כולל את כל המידע אודות התמונה שנקלט בחיישן. אפשר להתיחס לקבצי RAW כאל נגטיבים, אולם נגטיבים שטרם פותחו ובכך היתרון הגדול שלהם. בעזרת תוכנה כזאת או אחרת, אנחנו יכולים להחליט כל פעם מחדש כיצד "לפתח" את הנגטיב הדיגיטלי שלנו לקבלת התוצאה האופטימלית.

כאשר אנחנו מצלמים החיישן שלנו קולט את האור החוזר מהסצינה שאנחנו מקבלים ובסופו של דבר אנחנו מקבלים דימוי. דימוי זה צריך לעבור "פיתוח" כדי שנוכל לקבל את התמונה הסופית. בשלב זה עומדות בפנינו שתי אפשרויות. אחת לתת למצלמה לעשות את עבודת ה"פיתוח" או לעשות אותו בעצמנו מאוחר יותר על גבי המחשב. אם אתם נותנים למצלמה לעשות את העבודה, בשבריר של שניה היא קובעת עבורכם את הערכים של White Balance , Linearity , Matrix Processing , Color Space , חידוד, רוויה, קונטרסט ועוד ושומרת את התמונה שלכם בפורמט JPEG . נכון, אפשר אח"כ לטפל בקובץ זה ב- Photoshop , אבל כל טיפול כזה פוגע באיכות של התמונה. מה גם, שמכיוון שקובץ JPEG הוא מיסודו קובץ דחוס, אנחנו כבר מתחילים ממקום פחות טוב ועם תמונה עם פחות פרטים ממה שהיו יכולים להיות בה.

כמו שצלמים מקצועיים רבים העדיפו לפתח את הסרטים שלהם בעצמם, כך היום כמעט כל צלם "רציני" מעדיף לעשות את ה"פיתוח" של הקבצים הדיגיטליים שלו בעצמו. בשביל זה יש לנו את קבצי ה- RAW . כאשר אנחנו מצלמים ב- RAW המצלמה לא עושה שום עיבוד לקבצים, למעט מה שנחוץ לשם תצוגתם על ה- LCD . קובץ ה- RAW לא עבר שום עיבוד באף אחד מהפרמטרים שמנינו מקודם ואנחנו יכולים להחליט מה יהיו אותם פרמטרים ולשנות אותם בהתאם. (בכל מצלמה יש עיבוד מינימלי לתמונה מכיוון שהחיישנים צריכים להפוך נתון אנאלוגי לדיגיטלי ולקבץ את הקובץ בדחיסה שהיא Lossless , אך הדבר זניח).

אחרי שאנחנו מורידים את התמונה למחשב, אנחנו יכולים לשנות את הפרמטרים של קובץ ה- RAW שלנו כראות עינינו ולקבל את יצירת האומנות המושלמת. האמנם? אנחנו יכולים אם יש לנו תוכנה שיכולה לקרוא את קבצי ה- RAW של המצלמה שלנו, בד"כ התוכנה של יצרן המצלמה עצמו וכאן טמונה כל הבעיה! מה יקרה אם תאבדו את ה- CD של התוכנה לטיפול בקבצי RAW שקיבלתם עם המצלמה? מה יקרה עם יצרן המצלמה שלכם יפשוט את הרגל ולא תוכלו יותר להוריד את התוכנה מאתר האינטרנט של החברה? מה יקרה אם מחשב העל האישי שלכם בכלל לא יידע מה זה הדבר המגוחך הזה שנקרא DVD או CD ?

אם דברים אלה נשמעים רחוקים ומנותקים מהמציאות שאלו את עצמכם מתי בפעם האחרונה השתמשתם בכונן ה- Floppy שלכם או שמרתם מידע על גבי דיסקט 1.44? מה לגבי דיסקט 5.25? אני בטוח שחלק מהאנשים שקוראים את המאמר בכלל לא מכירים את הדיסקטים הגדולים שקדמו ל-1.44.

חלקכם בטח אומרים, אני לא צריך את התוכנה של היצרן יש לי את ה- Photoshop שתומך בקבצי RAW והוא יאפשר לי עוד שנים רבות לפתוח אותם ולטפל בהם. אני לא רוצה להיות זה שמבשר רעות אבל אם כבר התחתלי אז אמשיך. כבר עכשיו רבים הם היצרנים שמצפינים חלק מהמידע בקבצי ה- RAW שלהם כדי שתוכנות כמו Photoshop לא יוכלו לתפוח את הקבצים שלהם מתוך רצון להכריח את המשתמש להתשמש בתוכנה שהיצרן בנה. השיקולים של היצרנים לכך הם בעיקר כלכליים אבל לא רק. לעניין ההצפנה נגיע עוד מאוחר יותר. בנוסף לזה, תוכנות כמו Photoshop תומכות אך ורק בקבצי ה- RAW הפופולריים ביותר וגם ככה התמיכה בכל הפורמטים הלו עולה הרבה זמן וכסף למפתחים של Thomas Knoll , ככה שברגע הראשון שבו Adobe יוכלו להפסיק את תמיכתם במוצר זה או אחר הם יעשו זאת בכיף.

אנחנו כצלמים צריכים לצאת נגד המצב הזה וגם להיערך בהתאם. בגדול, יש לנו שני נושאים עיקריים שאנחנו צריכים לטפל בהם. אחד, לדאוג לשמר (גיבוי ועוד גיבוי ועוד גיבוי) את הקבצים שלנו כדי להבטיח שהם יהיו נגישים בעוד שנים מעכשיו ושניים לשמור אותם בפורמט RAW שאנחנו נוכל לפתוח בעתיד. כאן הבעיה.

כמה מהבעיות

עולם הצילום הדיגיטלי הוא עולם חדש. למעשה הוא עוד לא הגיע לבר-מצווה. זה אומר שכמו בכל תחום חדש, גם בעולם הצילום הדיגיטלי חוגגת בשלב זה "אנרכיה" של ביטים. מכיוון שכל יצרן מייצר את קבצי ה- RAW שלו ומכיוון שהיצרנים משפרים כל הזמן את החיישנים ואת יכולת העיבוד של התמונה בתוכנות שלהם, הדבר גורם לכך שעם כל מצלמה חדשה שיוצאת לשוק, פורמט ה- RAW שלה משתנה במקצת, ולפעמים גם בהרבה.

קצת קשה להאמין, אבל היום יש יותר מ-100 פורמטים שונים של קבצי RAW . נתון זה הוא כמובן גורם לדאגה מכיוון שחברות קמות ונופלות ולא פעם גם היצרנים מפסיקים את התמיכה שלהם בפורמטים ומוצרים שעברו מן העולם. רק לאחרונה הודיעה חברת Canon שהיא מפסיקה את תמיכתה ב- EOS-D30 ושקבצים שצולמו עם המצלמה כבר לא נפתחים בגירסא האחרונה של התוכנה לטיפול קבצי RAW מבית היוצר של Canon . רוצים לדעת עד כמה זה מגוחך? הנה דוגמא. רק לפני 3 וחצי שנים הצלם Bill Biggart נהרג תחת מפולת של בטון במגדלי התאומים בעודו מצלם את הזוועה. נסו לנחש עם איזו מצלמה הוא השתמש. המצלמה שלו ראתה אירוע היסטורי. הוא צילם תמונות שחשוב שהאנושות כולה תראה. מה עכשיו? שלוש וחצי שנים אחרי, התמונות הללו כבר בדרך לבית קברות דיגיטלי? תסלחו לי אבל זה לא נראה לי הגיוני!

אבל לא כאן תמו הבעיות שלנו הצלמים. יש את כל נושא ההצפנה. הנושא עלה והגיע לכותרות כאשר חברת Nikon החליטה להצפין חלק מהמידע של נתוני ה- White Balance במצלמת D2X . חברת Nikon היא לא הראשונה להצפין את קבצי ה- RAW שלה או חלק מהם אך בגלל הדרך שדה נעשה הדבר, רק עכשיו הנושא עלה לכותרות.


לא חסרות דוגמאות לחברות שמצפינות את הנתונים שלהם. גם Sony וגם Canon משחקות את המשחק המכוער של חתול ועכבר מול המתכנתים. למזלנו, ישנם כמה מתכנתים מאוד מוכשרים בעולם הזה שבינתיים מצליחים לשבור את ההצפנה של היצרנים כדי שתוכנות צד שלישי יוכלו לפתוח את קבצי ה- RAW שלהם. אבל מצב זה עלול להשתנות. תחשבו על זה. הצפנה קצת יותר רצינית ואין תמיכה בקבצי RAW חדשים ב- Photoshop או תוכנות אחרות. מה אז? נישאר עם התוכנות של היצרנים? אבל על הבעיה הזו כבר דיברנו. ראו את דוגמת D30.

עכשיו, אפשר להגיד שתמיד יהיו אנשים שיצליחו לשבור את ההצפנה של היצרנים וכך תמיד נוכל להמשיך לתמוך בפורמטים שונים של RAW . כאן הטעות. חוקים דרקוניים בארה"ב ועוד מעט גם באירופה ימנעו מצב כזה. ה- Millennium Copyright Act, בארה"ב הופך כל אדם שעושה Reverse Engineering לתוכנה כלשהי לפושע וצפוי לעונשים הקבועים בחוק. בעוד אפשר להתווכח למי יש בעלות על התוכן של התמונה (הצלם) מול הבעלות על הקוד של הפורמט (היצרן) הדבר מאוד מדאיג.

דבר דומה קורה באירופה. ה- European Software Patents Protocol עלול להפוך את קבצי ה- RAW לפטנטים רשומים ופירוש הדבר שייתכן ולא יתאפשר שימוש חופשי בפורמטים הללו אפילו לא לצרכי "תקשוב" בין מוצר אחד למשנהו. הצלמים האירופאים ייתכן ויאבדו את זכות הגישה לקבצי RAW שלהם!

נכון, קיימים בשוק מספר גורמים שמייצרים תוכנות שפותחות את קבצי ה- RAW של היצרנים כגון Photoshop , Phase One ועוד. חלק מהגורמים הללו הן חברות של איש אחד עם ראש על הכתפיים וחלק הן חברות מאוד עשירות וגדולות. בעוד שלא נראה סביר שהיצרנים יתבעו את הגורמים הקטנים על הפרת פטנטים, החברות הגדולות כמו Adobe ו- Phase One הן מטרה הרבה יותר טובה לתביעות מסוג זה. לא במקרה חברת Adobe עם ה- Camera RAW Plugin 3.1 וחברת Phase One עם ה- Capture One 3.7 החליטו להשמיט את התמיכה בנתוני ה- White Balance של D2X ו- D50 . זה לא שהם לא יכלו לעשות זאת. מידע על איך לשבור את ההצפנה נמצא ברשת ומתכנתים כמו Dave Coffin כבר עשו זאת, אבל Adobe ו- Phase One לא היו מוכנים להסתכן בתביעה.

במצב הזה אי אפשר להאשים את Adobe ואת Phase One הם צריכים לדאוג לעצמם. אבל מי ידאג לנו? מסתבר שאף אחד.

מה עושים?

ישנם שני פתרונות אפשריים:

1. תיעוד מלא ופתוח לציבור לגבי קבצי ה- RAW ואופן הפעולה שלהם. בעבר, בהווה ובעתיד.

2. אימוץ פורמט RAW אחד אוניברסלי לכל היצרנים.

הפתרון הראשון מחייב את היצרנים להבין שהם עושים עוול לציבור הצרכנים שלהם ולהבין שברגע שצילמנו את התמונה היא שייכת לנו ולא לאף אחד אחר. היא שלנו וזכותנו לעשות איתה מה שאנחנו רוצים. תארו לכם מצב שבו אסור היה עליכם לעשות גיוון Sepia לתמונת שחור לבן שלכם כי יש על זה פטנט ליצרן הנגטיב. אבסורדי, נכון?

הפתרון השני הוא דרישה שהיצרנים יתחילו להשתמש בפורמט אחד אחיד לקבצי RAW וכך נמנע מעצמנו את כל הבעיות. חברת Adobe הציעה את הפורמט DNG כפורמט פתוח. האם זה יהיה הפורמט שנאמץ? לי זה לא איכפת כל עוד יהיה פורמט RAW אחד וכל היצרנים יישרו קו לפיו. חלק מיצרני המצלמות כמו Leica ו- Hasselblad כבר אימצו את ה- DNG כפורמט הסטנדרטי שלהם ועל כך צריך לברך אותם. זהו צעד חשוב בכיוון הנכון.

פעלו עכשיו

כדי שנשפיע אנחנו צריכים להתאחד. לשכוח ממלחמות העבר ולהביט קדימה ביחד לעבר האופק. טוב, אולי זה היה קצת דרמטי אבל אנחנו באמת צריכים לפעול יחד. למטה תמצאו נוסח של מכתב המכוון אל יצרני המצלמות. העתיקו לכם את התוכן של מכתב זה אשר נוסח על ידי ה- OpenRAW Working Group , חתמו עליו ושלחו אותו ליצרנים. רשימה של כתובות של היצרנים השונים מופיעה למטה. ההיסטוריה מלמדת אותנו שגם כאשר אנשים רק מדברים על נושא מסוים, יש לכך הדים.

Dear Sirs,

I am writing to add my name to the list of photographers from around the world that are requesting that your company, as well as the other major digital camera makers, adopt a policy of open documentation of RAW formats, past, present and future.

I am also requesting that your company adopt a universal RAW format. The DNG format has been put forward as such a possible standard, but we are willing to accept any truly open standard as the industry may agree upon.

I support the position on this taken by the OpenRAW Working Group ( http://www.openRAW.org/).

Please add my voice to those that are against proprietary and encrypted RAW file formats. I urge you to act swiftly to support your customers so as to ensure our continued loyalty to your company’s brands and products.

Sincerely,

(Your Name)


כדי לקבל רשימה של כתובות האימייל של היצרנים והכתובות למשלוח המכתביםלחצו כאן

בעלי אתרים וכל אחד אחר, מוזמנים לפרסם מאמר זה בכל מקום אשר הם מוצאים לנכון. ככל שנהיה רבים יותר, נשפיע יותר. אם אתם מפרסמים מאמר זה, הינכם מתבקשים לציין מאיפה הוא נלקח ולספק קישור. תודה.



קישורים שימושיים:
אתר של OpenRAW Working Group




[ההודעה נערכה על-ידי Acid-Burn ב-06/05/2006 18:59:04]
07/05/2006 00:30:42 Rx3vL0n
אפשר לקבל תמצות לכול זה זה הרבה לקרוא ואין לי ממש חשק לקרוא כול כך הרבה
07/05/2006 13:36:53 -casper-
חח טוב אז בקצרה זה אומר שopen raw הולך וניכחד מהעולם ובקרוב לא יהיה לנו open raw מכמה סיבות שיש בכתבה ואנחנו צרכים לתמוך אחד בשני כדי שכן יהיה לנו open raw מה זה אתה יכול לקורא בגוף הכתבה.... אני איתם ובעד שפורמט dng יהיה פורמט פתוח והopen raw בקיצר צריך לקורא זה מעניין גם... מקווה שהבנתה קצת..
עמודים: 1