Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > טלפוניה > אז מה נסגר עם האנטנות?

14/12/2005 19:28:31 Zibi
הממשלה קיבלה היום שתי החלטות מנוגדות בנושא הקמת אנטנות סלולריות בישראל. מדריך לאזרח הנבוך
המלצות ועדת המנכ"לים באשר להקמת אנטנות סלולריות אושרו לפני זמן קצר בישיבת הממשלה. על פי ההמלצות, יופרדו הליכי האישור להקמת אנטנות אלה מאלה, על פי גודל האנטנה. עבור מתן היתרים להצבת אנטנות קטנות ייקבעו מסלולים נוחים, ואילו לאנטנות גדולות ייקבעו מסלולי רישוי מחמירים. גם הפיצויים בדבר ירידת ערך דירות ליד אנטנה סלולרית יחולקו בין החברות לסלולריות לרשות המקומית על פי גודל האנטנה.

על פי המלצות המנכ"לים, חברות הסלולר תהיינה חייבות לערוך בדיקות קרינה תקופתיות, ואף להסמיך את אנשי המקצוע שיהיו אחראים לכך. ההמלצות מכפיפות את התקנת האנטנות למערך התכנון והבנייה של הרשויות המקומיות באופן שיאפשר לאזרחים להתנגד להקמת אנטנות.
באשר לסוגיית הפיצויים, קובעות ההמלצות כי החברות הסלולריות יחוייבו לדווח באופן מפורט על פריסת האנטנות ועל רמת הקרינה שלהן. אזרחים שסבורים שערך הדירה שלהם נפגע עקב הצבת אנטנה סלולרית בקרבתה יפוצו על ידי הרשות והחברה הסלולרית גם יחד. חלוקת הפיצויים תקבע על פי גודל האנטנה.

בוועדה השתתפו מנכ"לים ממשרדי איכות הסביבה, הפנים, התקשורת והבריאות. מנכ"ל משרד הפנים היה אמור לעמוד בראש הוועדה, אולם מי שהיה שר הפנים בעת הקמת הוועדה, אופיר פינס, החרים אותה לאחר שהצעת חוק שלו באותו נושא כלל לא הועמדה להצבעה.

ויש גם את ההצעה של יורי שטרן
אבל ההחלטה לקבל את המלצות ועדת המנכ"לים לא היתה ההחלטה היחידה שהתקבלה היום בנוגע לסוגיית האנטנות. ועדת השרים לחקיקה אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ יורי שטרן, שנועדה להסדיר את אותו נושא בדיוק. ועדת השרים לחקיקה מורכבת מראש הממשלה, אריאל שרון, והשרים אהוד אולמרט, ציפי לבני, מאיר שטרית ואברהם הירשזון.

ההצעה של ח"כ שטרן שונה מהותית מהמלצות ועדת המנכ"לים:
- הצעת החוק קובעת שיש להסדיר מרחק מינימלי בין אנטנות סלולריות לבתי ספר, גני ילדים, בתי אבות ומרכזים של אוכלוסיות רגישות. אין לכך איזכור בועדת המנכ"לים.

- הצעת החוק דורשת לנתק לחלוטין את החברות הסלולריות מהגוף העוסק ברישוי וכיול בדיקות הקרינה הסלולרית הנפלטת מאנטנות. ועדת המנכ"לים משאירה את העניין בידי החברות הסלולריות.

- הצעת החוק מתייחסת רטרואקטיבית לאנטנות שכבר הוקמו, בזמן שועדת המנכ"לים מדברת על אנטנות עתידיות בלבד.

-נושא הפיצוי הניתן לאנשים שערך דירתם נפגע עקב הצבת אנטנה סלולרית - דומה בשתי ההצעות. שתיהן גם מסכימות על כך שהחלוקה בין הרשות המקומית לחברת הסלולר תלויה בגודל האנטנה.

- הצעת החוק של ח"כ שטרן לא נוקבת במספרים לגבי אף אחד מהסעיפים המדוברים בה. היא רק קובעת כי הפרטים המדוייקים יקבעו תוך שנה על ידי משרד הפנים. ועדת המנכ"לים נוקבת בערכים מדוייקים כבר עכשיו.

- לוועדת המנכ"לים אין סמכות - ההצעות שלה יועברו למועצה לתכנון ולבניה שתנסח אותן כחוק.

כתשובה לשאלה מדוע החליט להגיש הצעת חוק "מוחלשת", שלמעשה דוחה החלטות מעשיות בנושא אנטנות סלולריות בשנה נוספת, אמר ח"כ שטרן: "לדעתי אין זה מתפקידם של הח"כים לקבוע החלטות מקצועיות, בטח שלא תחת לחץ עקב פיזור הכנסת. לאחר קבלת החוק יוכל שר הפנים, בשיתוף השרים האחרים, לגבש מסקנות מקצועיות מדוייקות".

בחברות הסלולר הביעו חוסר שביעות רצון ניכר מן ההחלטה. בהודעה שפירסם פורום החברות הסלולריות בעקבות שתי ההצבעות בממשלה נאמר כי "אל תוך הצעת החוק שאישרה ועדת השרים מצאו את דרכם ברגע האחרון מספר סעיפים פופוליסטיים אשר מעקרים מתוכן את המלצות ועדת המנכ"לים שאושרו בבוקר במליאת הממשלה. ועדת המנכ"לים הממשלתית אימצה את העיקרון הבינלאומי המוכר הקובע כי עדיף לפרוס את הרשת הסלולרית באמצעות הרבה אנטנות קטנות במרחבים העירוניים ולא באמצעות מעט אנטנות ענקיות. לפיכך, החליטה הוועדה והממשלה ליצור מספר מסלולי רישוי שיוצרים עדיפות להרבה אנטנות קטנות על חשבון מעט אנטנות גדולות בשטח עירוני. השינויים שנעשו בהצעת החוק שעתיים לאחר מכן יוצרים מציאות הפוכה לחלוטין".

ברשויות המקומיות, לעומת זאת, נשמעה אנחת רווחה בעקבות החלטות הממשלה. במסיבת עיתונאים שנערכה בסוף השבוע שעבר, דיבר יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר , על הצעת החוק וטען כי "האפשרות היחידה לשנות את המצב היא באמצעות העברת החוק במתכונת הנוכחית".
התושבים יוכלו להשפיע על מיקום אנטנות
יעל גרמן, המובילה את מאבק הרשויות בנושא, אמרה כי "משמעות אישור חוק האנטנות הסלולריות במתכונתו הנוכחית הינה שתושבי מדינת ישראל יוכלו להשפיע על מיקומן של אנטנות סלולריות. כיום אין לתושבים היכולת המעשית והמשפטית להשפיע על המיקום משום שידיהן של הרשויות המקומיות כבולות".

בניגוד לטענת חברות הסלולר, לפיה החוק העומד להצבעה "יהפוך את המשך פריסת הרשת הסלולרית בישראל לבלתי אפשרית" טוענים נציגי השילטון המקומי כי בחוק המוצע "אין פגיעה בתקשורת, אלפי אנטנות כבר הוקמו, פריסת האנטנות בישראל הוצבה במלואה והחברות עתידות להקים עוד אלפי אנטנות נוספות. החוק לא בא להגביל את הקמת האנטנות, אלא רק לאפשר לציבור לדעת על האנטנות, להוריד חרדה ציבורית ולשתף גם את חברות הסלולר במקרי ירידת ערך נכסים בגלל אנטנות שלהן".
מפת האנטנות הסלולריות של ישראל:
http://net.nana.co.il/Cellular/?CategoryId=2420&sid=10


כתבה של אתר נענע
http://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=215095[ההודעה נערכה על-ידי Zibi ב-14/12/2005 19:29:30]
עמודים: 1