Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > מה שבלב > דיכאונות

19/04/2005 02:32:34 SIOV
אני יודע שזה קצת ארוך, אבל תנסו לקרוא אתם לא חייבים לסיים.
אולי מה שאני כותב כאן ברור לכם מאליו ואולי לא, אני לא יודע אני מקווה להועיל.
(הדבר הבא שכתוב, כתוב בלשון זכר משום נוחות אבל מתכוון לזכרים ונקבות כאחד).

את הדיכאון או אי-השמחה בשפה יפה יותר, אני משתדל לחלק ל-2:
עם סיבה וללא סיבה(!), (אני אשתמש במילה דיכאון אבל זה ממש לא מתכוון רק לדיכאון אלא גם לאי-שמחה כללית, שאולי 90% מהעולם חולה בה).
דיכאון ללא סיבה- אם הדיכאון הוא ללא סיבה ממשית (וקטע זה רלוונטי גם למי שחושב שיש סיבה לדיכאונו!), חשוב להבין דבר מסוים, שסיבת הדיכאון האמיתית היא אי-הסתפקות במועט. אני יפרט, כל אחד כמעט שינסה להבין מדוע מישהו אחר בדיכאון וינסה לנחם אותו יגיד לו דברים כגון: ראה איזו משפחה יש לך הורים ואחים אוהבים, אתה חכם ומוכשר ויש לך חברים שאוהבים אותך ואתה יפה וכו...
דבר זה לדעתי אינו יכול לנחם כי בסופו של דבר אדם יודע, אומנם לא מודע, אבל יודע מה יש לו! סיבת הדיכאון ברוב המקרים היא אי-הסתפקות במה שיש והכוונה היא, שכל עניין ההורים והחברים פשוט אינו מספק! אנחנו יודעים כמה אנחנו מוכשרים (ושאף אחד לא יגיד לעצמו אני לא מוכשר כי זה כבר שטויות כולם מוכשרים!) אבל אנחנו אף פעם לא נהיה מספיק מוכשרים! אנחנו חכמים אבל אף פעם לא מספיק! הבעיה שלנו היא אי-הבנת גודל הדברים שנאמרו לעיל! אין לנו שום סיבה להיות בדיכאון! במיוחד כשיש לנו כ"כ הרבה, הבעיה היא שאנחנו רק יודעים את זה ולא מודעים לזה ולא מפנימים את זה, לא מבינים כמה זה המון!!!
כשמישהו בדיכאון אל אמור לו ראה כמה יפה וחכם אתה! ואין צורך לחפש דברים חיוביים באותו אדם ולמוצאם מתחת לפני השטח! אפשר לקחת דבר אחד ויכול הוא להיות שולי וקטן (לפי דעתו) ופשוט להסביר כמה דבר זה גדול, ולא ע"י אמירת ראה כמה אתה חכם ויש אנשים שחכמים פחות ממך, כי זה לא משנה למי שאינו-שמח! צריך רק להבהיר כמה הדברים בחיים גדולים ולא כמה הם רבים!
במקרים מסוימים בנוסף לאי-ההסתפקות, סיבת הדיכאון היא חוסר סיבה לדיכאון! לעיתים אדם מתעייף מחייו וצריך הוא מעט מנוחה, דיכאון הוא בריחה מצוינת, משום שהאדם מרשה לעצמו לא לעשות כלום ומתרץ את זה בעצם דיכאונו. אי מציאת סיבה אמיתית לדיכאון גורמת להפחתת הערך (אשר קיים) של הדברים הטובים הקיימים בחיינו וניסיון נואש להפוך אותם ללא טובים או לא מספקים כדי ליצור סיבה מוצדקת להיכנס לדיכאון! הפתרון לדיכאון ללא סיבה הוא ההבנה כמה הדברים בחיינו מעטים ככול שיהיו כמה טובים וחשובים הם. וגם כאשר אדם מתגבר זמנית על המשבר ומעט מתאושש לפעמים שוכח הוא להחזיר לעצמו את תפיסתו בנוגע לגדולה בחייו, ולכן אחרי ההתגברות חשוב שאדם יסביר וישנה לעצמו כמה גדולים הדברים בחייו!
דיכאון סיבתי אינו רחוק מדיכאון לא סיבתי אבל לעיתים הוא עדיף, משום שאם יש סיבה ממשית ואולי מוצדקת לדיכאון אפשר לנסות לטפל בה ולהבהיר ולעזור להתגבר עליה ולהמשיך בחיים, אבל בדיכאון לא סיבתי המלחמה היא נגד אויב שבעצם אינו קיים וכולו פסיכולוגי, ואינו ניתן לטיפול ממוקד. הדרך היא להבין את הגדולה אשר לנו בחיינו ודבר זה קשה הוא יותר מכל טיפול אנטי דיכאוני נקודתי אחר וקשה אף יותר מכל דבר אשר דורש שליטה עצמית רבה אחר!

26/04/2005 14:54:47 Admin
מכירים את זה שאתם באמצע אחת התגובות היותר ארוכות שלכם, ובגלל נסיונות העבר שלכם אתם תמיד עושים לתגובות שלכם העתק-הדבק כל כמה דקות, ובפעם היחידה שאתם לא עושים את זה הדפדפן נזכר פתאום להתקע לכם?

טוב אז מה שבאתי לכתוב בקצרה (אין לי כח עכשיו לכתוב הכל מחדש) זה ככה.

אתה כותב שאדם נכנס לדיכאון בגלל אי הסתפקות במועט, אז כשאדם שמן או מכוער והוא בדכאון בגלל זה, זה אומר שהוא לא מסתפק במועט שהוא שמן\מכוער ובעצם רוצה להיות יותר שמן\מכוער?
בחייך, יש אנשים עם בעיות קצת יותר גדולות מדכאונות בגלל שום דבר ככה סתם, או דכאונות בגלל שהם מוכשרים אבל יש אחרים שיותר מוכשרים מהם..
יש אנשים שנכנסים לדכאון לא בגלל דימוי עצמי נמוך אלא בגלל דימוי עצמי נכון (ובמקרה נמוך) שסוף כל סוף הם מפסיקים להשלות את עצמם ומגיעים אליו.
אז אתה צודק, באמת לא יעזור לאמר לבנאדם שאומר לך שהוא שמן או מכוער דברים כמו "מה פתאום אתה בכלל לא שמן\מכוער" כי מה לעשות, זה לא נכון ואותו אדם יודע את זה. אחרי הכל אף אחד לא רוצה להיות שמן\מכוער ואף אחד לא רוצה להסתובב עם אדם שמן\מכוער ואדם שהוא שמן\מכוער יודע את זה. כמו שאמרת - אדם יודע כמה הוא מוכשר, או במקרה שאני הצגתי כמה הוא שמן או מכוער (יצא לי חרוז ), ולכן כל דבר שתאמר לו בין אם לאשר לו את המוכשרות שלו ובין אם לבטל אותה (שוב יש להפוך זאת למקרה שלנו) זה לא ישנה את מה שהוא חושב.
לעזור לאדם לצאת מדיכאון? זה כבר לא בשליטת אדם חיצוני אלא רק בשליטת אותו אדם מדוכא, הוא מחליט מתי להכנס שוב לאשליה, או מתי לעשות משהו עם מה שהוא יודע שיש לו ולנסות לשנות את עצמו לטובה.


הדוגמה של השמן\מכוער לא באה כדי לפגוע באף אחד ואני מצטער אם זה אכן מה שקרה, זו פשוט הדוגמה הראשונה שעלתה לי לראש. תרגישו חופשיים להחליף את המילים שמן\מכוער בראש לכל מילה אחרת שמתאימה לכם (רזה, נמוך, מסריח וכו’..).
01/05/2005 12:25:17 אביץ
זה נכון שלפעמים אדם רוצה לברוח מהתמודדות אז הוא מעדיף להתייאש, כלומר להכנס לדכאון. הוא אומר שאין סיכוי וכך פוטר את עצמו מלהמשיך ולהתאמץ.

כל השאלה היא על פי איזה סולם ערכים אנחנו מודדים את התכונות שלנו. אם בחברה מסתכלים על המראה החיצוני של הבנאדם וכך מודדים אותו, אז אם הוא מכוער, הוא באמת ’לא שווה’ באמות המידה החברתיות. בנאדם המשועבד לסולם הערכים החברתי, עלול להפגע בשל העובדה שהוא מכוער, ולפתח דימוי עצמי נמוך. אחד הפתרונות הוא לדעת שלא החברה קובעת את הערכים האמיתיים.

באופן כללי, מי שמצליח לקחת נקודה טובה בו, ייחודית לו, שבה הוא מצטיין, ולהתמקד בה עד שכל שאר התכונות שלו יראו זניחות עשוי לשפר את דימויו העצמי ואת מצב רוחו. בדרך כלל דימוי עצמי מתוקן מעודד את הבנאדם לטפח גם את צורתו החיצונית ולא להזניח את עצמו.

יש עוד הרבה סיבות לדיכאון, לדעתי, אבל בכולן הפתרון קשור בדרך ההסתכלות על המציאות.
19/05/2005 15:20:32 cp77fk4r
אני חושב שזה קשור לרגשות, ולכן אי אפשר לקלטג את זה... אתה יכול לתת מקרה מסויים, אבל גם לו יהיו הרבה פנים.

בדכאון, הגורם המכזי הוא הסיבה, מה שגרם לו להכנס לדכאון.
07/06/2005 23:13:53 nickless
אם מחפשים פתרונות תמיד יש את הסכין של אמא =)
11/06/2005 15:21:31 amit
פיייי איזה הקפצה
עמודים: 1