Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > דיבורים > |||בלדד - והפעם לוציפר!|||

16/12/2004 20:10:01 nightmare
בלה בלה..
המדור היומי חח

http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=163551&sid=16

לוציפר - כל האמת
מיהו ומהו לוציפר? האם זה השטן, סתם שד, או משהו אחר לגמרי? בלדד השוחי מגלה את הסיפור מאחורי השם
מאת: בלדד השוחי 13:54 16/12/2004
בלדד השוחי שלום רב,

אני שומעת הרבה פעמים בכל מיני תוכניות וסרטים את השם לוציפר, אני יודעת שהוא קשור לשטן או שהוא השטן ,וגם פעם ראיתי שקראו לו "המלאך הנפול" או משהו כזה. מקווה שתסביר לי מיהו ואם יש לו קשר לאיזה דת (יהדות,נצרות וכו’)

נ.ב: יש לך ת’מדור הכי מעניין שראיתי...
בתודה המסטולה
מסטולה יקרה,

אכן, לוציפר הוא דמות מאד פופולארית בימינו. אפשר אפילו להגיד שהוא כוכב.
הכוכב הכי בהיר בשמי הלילה, נגה (באדיבות גלריית DHD)
הכוכב הכי בהיר בשמי הלילה, נגה (באדיבות גלריית DHD)
הילל בן-שחר
כוכב-הלכת הסמוך ביותר אלינו הוא נגה (ונוס, בלע"ז). הוא קרוב יותר לשמש מאיתנו, ולכן ניתן לצפות בו רק בסמוך לשקיעה ולזריחה; אבל באותן שעות, בשל קרבתו אלינו, ותודות לשכבת העננים מחזירי-האור שמקיפה אותו, הוא העצם הבהיר ביותר בשמים למעט הירח. משוררים מכנים אותו "כוכב-השחר".

הכי בהיר, תמיד קרוב לשמש, ותמיד נעלם במהירות - תכונות אלו הן שגרמו לטוויתם של מיתוסים רבים סביב כוכב-השחר, מיתוסים שמתמקדים בגאוותנותו של הכוכב שמנסה לזרוח כמו השמש, ובעונש הבלתי-נמנע - הנפילה.

היוונים מספרים על פאתון, בנו של אל השמש שהעז לנהוג במרכבתו של אביו. תחת ידיו הבלתי-מנוסות יצאה מרכבת השמש משליטה, הוא חרך את אפריקה, יצר את מדבר הסהרה, והשחים את עורם של הכושים. לבסוף נאלץ זאוס, מלך האלים, להתערב. הוא הטיל ברק והפיל את פאתון.

למיתוס דומה, כנראה, התייחס הנביא ישעיהו בנשאו משל על מלך בבל: "איך נפלת משמים, הילל בן-שחר; הגדעת לארץ, חולש על-גוים" (ישעיהו, י"ד, י"ב). ישעיהו מוכיח את מלך בבל על גאוותנותו הדומה לזו של הילל בן-שחר, הוא כוכב-השחר, ומזהיר אותו מפני גורל דומה.

כשתורגם התנ"ך ליוונית (תרגום השבעים), נבחר השם "אאוספרוס" ("מביא-השחר" ביוונית) - כינוי קדום לכוכב-השחר שמופיע כבר באודיסיאה - כתרגום ל"הילל בן-שחר". כשהתנ"ך תורגם ללאטינית, נבחר הכינוי הלאטיני לאותו כוכב - "מביא האור" - או בלאטינית "לוציפר".
גלגוליו של מיתוס
"לוציפר" הוא בסך-הכל שם פיוטי לאחד הכוכבים בשמים, וככזה הוא מופיע בשיריהם של משוררים כמו וירגיליוס ואובידיוס. אבל בגלל המיתוסים הפאגאניים שנקשרו בו, ובגלל ההופעה של מיתוס כזה בספר ישעיהו, הוא התגלגל למשהו אפל הרבה יותר.
משהו אפל הרבה יותר
משהו אפל הרבה יותר
בהסבה למסורות היהודית והנוצרית, הפך הילל בן-שחר מבן של אל - למלאך, שני ביופיו ובכחו רק לבורא עצמו. הוא תואר כמלאך שחטא בחטא הגאווה וחשב שהוא יכול לנהל את העניינים טוב יותר מהאל. האל היכה אותו על גאוותו ושלח אותו - כמו כוכב-נופל - לשאול.

הברית-החדשה חיזקה את הקשר בין לוציפר לשטן, והוסיפה רמזים לזהות בין השניים: "הלא השטן גם-הוא מתחפש למלאך האור" (האיגרת אל הקורינתיים ב’, י"א, י"ד, תרגום פראנץ דעליטש), ו"ראיתי את השטן נופל כברק מן-השמים (הבשורה על פי לוקאס, י’, י"ח, אותו תרגום).

גלגולים אחרים (המושפעים גם מנפילת המלאכים המתוארת בספר חנוך היהודי, שלא נכלל בתנ"ך) מצרפים אל לוציפר עדה של חסידים מקרב המלאכים. גלגולים אחרים ממשיכים לתאר מעין מלחמת-אזרחים בשמים, מלחמה שבסופה מגורשים לוציפר וצבא המלאכים שלו.

במיתוסים אחדים, לוציפר וצבא המגורשים מקימים יחד ממלכה חדשה: הגיהנום. בממלכה החדשה הזו, המלאכים שנפלו הם השדים, ובראשם, על חיקוי נלעג לכס-הכבוד, ישוב השטן; אפילו שמו אינו אלא בדיחה על תפקידו האפל - לוציפר, "מביא האור".

שיהיה לכם סוף-שבוע מלא אור,
בלדד השוחי

גם לכם יש שאלה? שלחו אותה לבלדד, השוחי שיודע הכל

http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=163551&sid=16
26/12/2004 18:05:11 Amber
בלדד רולז.
עמודים: 1