Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > מה שבלב > ערך החיים- משהו יפה שמצאתי:

07/09/2004 14:47:54 talya
האם היית מוכן לרצוח אדם חף מפשע תמורת גילוי התרופה למחלת הסרטן? ומה הייתה החלטתך אילו אותו אדם היה בן 90 שנה?


החיים הם דבר יקר ערך, וכל החלטה חייבת לשקף את ערכם האינסופי.

על פי ההנחה הנ"ל רציחתו של אדם אחד תביא להצלתם של מליוני אנשים ממחלת הסרטן. מצד שני, אי רציחתו של אדם זה תציל רק את חייו, חיים של אדם בן 90 שנה, שכבר עבר את השנים המשמעותיות ביותר אך תגרום למותם של מיליונים! אם אנו באמת מעריכים את חשיבות החיים, נראה שחיים של מיליונים עדיפים. אך האם תהא זו החלטה המתקבלת על הדעת?

ובכן, למרות ובמקרה זה אנו יכולים להציל מליוני בני-אדם על ידי הריגתו של אדם אחד, האינטואיציה שלנו אומרת לנו שאין הדבר כך. אסור לרצוח אדם חף מפשע בן 90 שנה, גם אם יובטח לנו שהדבר יביא לגילוי התרופה למחלת הסרטן, וכתוצאה מכך להצלתם של מיליונים.

האם תוכלו להסביר מדוע?

למרבה הצער, הדילמה הזו איננה רק תיאורטית. בספר "שואה והלכה" ניגש אחד מהאסירים היהודיים שישב במחנה הריכוז אל רב, ושאל אותו את השאלה הבאה:


"הנאצים כלאו 100 ילדים, ובכוונתם לרצוח אותם מחר בבוקר. הבן שלי נמצא ביניהם. אני יכול לשחד את השומרים כדי שישחררו את בני, אך אם אעשה זאת, הנאצים יחטפו ילד של מישהו אחר, כתחליף לבן שלי. רבי, האם מותר לי לשחד את השומרים בכדי שישחררו את בני?"

הרב סרב לתת לו תשובה. מתוך שתיקתו של הרב, הסיק האב מהי תשובתו: אסור היה לו לשחרר את בנו על חשבון חייו של אדם אחר.

בגמרא ישנו דיון על מקרה קשה מסוג זה, ונאמר שם: "איך אתה יודע שהדם שלך אדום יותר? אולי הדם של חברך אדום יותר?". רש"י מסביר בפירושו לתלמוד: "מי יודע אם הדם שלך יקר וחביב יותר בעיני הקב"ה, מאשר דמו של אדם אחר?". כיצד יכול אדם לשקול את ערך חייו של אדם אחד מול ערך חייו של אחר? כיצד ניתן לדעת מי מהשניים יקר יותר? הרי כל אדם הוא עולם ומלואו.

כל זה הגיוני מאד כאשר דנים בחיי אדם אחד מול חיי אדם אחר. אך כיצד אנחנו מצליחים להצדיק את הצלת חייו של אדם אחד על חשבון חייהם של מליוני אנשים אחרים? האם לא נוכל לומר בבטחה שבעיני הקב"ה עדיפים חייהם של מיליונים על חייו של אדם אחד?

הדבר שעומד בבסיס נושא זה הוא האופן בו אדם מודד את ערכם של החיים.

הרב והגנב...

מסופר על שני אנשים שהגיעו לשערי גן-עדן. האחד רב והשני גנב. הגנב פרט בפני הקב"ה את ההישגים העצומים שלו, וזכה ליחס מלכותי בשמיים. הרב, לעומת זאת, קיבל יחס ממוצע ביותר.

כיצד יתכן שהגנב יקבל יחס מכובד יותר מזה שקיבל הרב, שבילה את כל חייו בתרומה לקהילה, במעשים טובים, ובחיים של יושר וכנות?

כל אדם נולד עם אישיות מיוחדת במינה ועם מערכת תנאים סביבתית, בנוסף לפוטנציאל מסוים של צמיחה והתקדמות. אמנם אין לנו שליטה על נקודת המוצא שלנו, אך יש לנו שליטה ואחריות מלאה על הנקודה אליה נגיע ועל ההחלטות שאנו עושים במהלך חיינו.

יתכן שהרב התברך בכל היתרונות האפשריים: הוא נולד לתוך משפחה אוהבת שהעניקה לו חינוך מעולה וטיפוח חסר גבולות. יתכן והוא זכה ברמת אינטליגנציה גבוהה, ובאישיות נעימה וטובת לב. יתכן שאביו היה רב בקהילה, ועקב כך בחר בנו בדרך דומה. ערכו האמיתי של הרב לא נמדד לפי נקודת המוצא לתוכה הוא נולד, הרי הוא לא השקיע כל מאמץ בכדי לקבל את הכוחות המולדים שלו. לכן נתוני פתיחה אלו אינם מהווים גורם מהותי בהערכת חייו, אלא לכל היותר יכולים לשמש כתפאורת רקע לאתגר האמיתי - השאיפה להגיע לצמיחה אישית. ערכו האמיתי של כל אדם נמדד על ידי תוצאותיהן של ההחלטות שקיבל על עצמו תוך כדי מאמציו לגדול ולצמוח. בכדי למדוד את ערך חייו של האדם, יש צורך לקחת בחשבון כל גורם וכל פרט השותפים בהתרחשויות של חייו.

על פני השטח, נראה שהרב הוא אדם גדול יותר מהגנב. ואכן, יתכן שייחשב לאדם גדול יותר מאנשים רבים אחרים. אך אם ניקח בחשבון את המסגרת הרחבה יותר, החל בנקודת המוצא של חייו, וכלה בממדי הגדולה שהיה בכוחו להגיע אליה, מתקבלת לפתע תמונה שונה.

הרב התפשר על בינוניות. לו היה משקיע יותר מאמצים, יכול היה להשיג הרבה יותר.

כעת, בואו נתאר לעצמנו את חייו של הגנב. מסתבר כי הוא נולד עם קשיים רבים ועצומים: טמפרמנט אלים ותוקפני, הורים שהתעללו בו, רמה כלכלית נמוכה מאד ורמת אינטליגנציה ירודה. אך אין בנתונים אלה כל רמז למדידת ערכו האמיתי. מהות חייו מוערכת בהתאם להחלטות הייחודיות שקיבל במהלך חייו.

הגנב החליט לבנות לעצמו חיים מוצלחים יותר. הוא נאבק וניסה להתגבר על נטיותיו הפנימיות, הוא הלך לעבוד בכדי לממן את לימודיו באוניברסיטה. כאשר חייו הפכו קשים מנשא, הוא החל לגנוב כדי "לגמור את החודש". למרות זאת, הוא תמיד שאף להיות אזרח טוב בחברה בה הוא חי, וקיווה לגדל משפחה בריאה ולהשאיר אחריו תרומה משמעותית לעולם.

כאשר אנו משווים את ממדי הצמיחה האישית של הרב לאלה של הגנב, אנו מבינים פתאום בבהירות שהגנב הפך לאדם גדול יותר.

כמובן שיש בדוגמא הזו הגזמה. למעשה קיימת מורכבות רבה בהשוואות מסוג זה, וזוהי בדיוק הסיבה בגללה אסור לשום בן אנוש לקחת על עצמו את תפקיד השופט בקביעת ערך חיי האדם. אף אחד לא מכיר את האתגרים הקיימים בחיי חברו, לא את הפוטנציאל שלו, ולא את ציפיותיו של הקב"ה ממנו. לעולם לא נוכל למדוד את ערכו האמיתי של אף אחד. זהו תפקידו הבלעדי של הקב"ה, ומאוד לא כדאי לנסות להיכנס ל"נעליו".

בכל הנאמר לעיל, אין שום הצדקה למעשיו של הגנב. אסור לגנוב, ולכל מעשה של גניבה יש תוצאות הרסניות. אנו יכולים לשפוט את מעשיו של הגנב, אך בשום פנים ואופן לא את ערכו. אלה הם שני דברים נפרדים, הראשון שייך לבני אדם והאחרון לקב"ה. לעולם לא נוכל לדעת כיצד הקב"ה מודד את ערכו של הגנב.

לכן, כאשר אנו שוקלים את חייו של אדם בן 90 שנה מול חייהם של מיליוני בני אדם, יתכן שחיי האדם היחיד יקרים וחביבים הרבה יותר על הקב"ה. כיצד נוכל לדעת? ההחלטה בכל אופן איננה נתונה בידינו.


מאת הרב נחמיה קופרשמיט


כמה שנים לא הייתי פה... (:
07/09/2004 15:36:10 nickless
בעע זה ארוך.....את יכולה לתמצת?
מספיק קוראים בבצפר
07/09/2004 15:40:11 UP_grade
חחחחחחח תגידי טליה יש מצב את דתיה?
07/09/2004 17:28:47 ponti
אינ מצב...

היא דתייה...

פונטי, בעע!
07/09/2004 17:50:23 UP_grade
בעעעעעעע היה נדמה לי בגלל כל הדברים שהיא כתבה על רבי זה והרבי זה...

עוזרי היא בשכבה שלך או משהו?
07/09/2004 17:59:33 ponti
לא

אבל היא מרד בורד

אז אני יודע...

אני בכלל לא מכיר אותה

סה"כ יודע שהיא דתייה...

פונטי, אררררר!!
08/09/2004 09:27:44 talya
כן אני דתייה . . .


(אישור חח)
08/09/2004 20:33:03 Incognito
זה מוזר...בתחילת המאמר המספר מדבר על נפש אחת מול המיליונים ובכל הדוגמות הוא מדבר על חיים של אדם בודד מול חיים של אדם בודד אחר.
לדעתי חייבים לקחת חיים של מישהו אחד בשביל להציל את הדורות הבאים ולאומת זאת זה נגד מוסכמות חברתיות ללכת נגד גורל ולהרוג מישהו בשביל להציל מישהו אחר אלא אם כן מישהו אחר שווה למיליון אחרים. ואת ערך האדם אפשר לשפוט לפי תרומות שאותו אדם מסוגל לתת באתיד(ולא לפי מה שהוא כבר נתן)
08/09/2004 20:38:58 11010010110
חומר קצת יותר "מדעי" למחשבה:

אם נמצא יותר מדי תרופות ליותר מדי מחלות אז די מהר יחיו בעולם 100 מיליארד אנשים ייה קצת צפוף ואנשים יחיו פחות בגלל זה וגם יזהמו לעולם שלנו תצורה ואז כולם ימותו מרוב זיהום ועוד כל מיני דברים כאלה

מכאן, זה אפשרי שהמצאת תרופה לסרטן היא רצח המונים , שואה!!!

האם זה אפשרי? אני חושב שכן, גם אם זה יקרה בצורה אחרת כלשהי
08/09/2004 20:41:37 Incognito
כן שמעתי על תאוריה המפגרת הזאתי...
אנשים שואפים לידע.
בטוח ימצאו איזה מקום לחיות בו
08/09/2004 22:14:27 UP_grade
בעעעעעעעעע
זה בדיוק הבעייה... שאם מחר מוצאים תרופות לכל המחלות... ועדיין היא אפשר להתיישב בכוכבים אחרים האוכלוסיה תגדל ממש מהר...
08/09/2004 23:23:32 11010010110
ונקודה מעניינת נוספת זה עד כמה זה מוסרי להתחיל להשתלט על היקום? השחתנו תכדור הארץ שלנו מספיק אחשו צריך את כל היקום?!O_o
09/09/2004 13:39:44 ha907
קראתי הכל... זה דווקא נחמד...
נראה לי שאני אדפיס את זה ואביא למחנכת שתעשה על זה שיעור אומשו...
20/09/2004 09:52:27 Enigma
יפה,תודה
הייתי מגיב קודם רק שלא היה לי כח להירשם
20/09/2004 11:51:05 1shim
talya-הדברים שאמרת חזקים וממש דברי אדם מבוגר ישר כח על הניתוח המעמיק, לא אדם ולא חיי אדם מודדים ע"י סטטיסטיקה כל אדם הוא עולם שלם בפני עצמו ואין לאף אחד את הזכות לפסוק על זולתו קיצור חיים. חוץ כמובן משונאי ישראל הם יוצאים מן הכלל הזה יש מצווה מן התורה להשמיד אותם מעל פני האדמה כמו עמלק וזה החינוך והתרופה המעולה ביותר בעולם...! ויש כמובן כמה דוגמאות על זה ואביא שנים, א)- לפני כמה שנים, כשהיה פולמוס גדול (עצום) בא"י כשדנו על קיצור חיים מתוך רחמים לאנשים שסובלים מאוד ומחוברים לצנרת מרובה, אם להפסיק את סבל החולה וסבל המשפ’ ויחד עם זאת אפשר לנצל את אבריו להצלת חיים אם החולה כמובן בגיל מתאים לשיפוט הרופאים וכך תוך כדי הפולמוס והבולמוס אתחילו במלאכה כדי לתת לתהליך תאוצה ונורמה ואיזה רופא גם הוא בין הנילהבים ניתק מישהו, ברצון המשפ’ וגילו של החולה וחולי אנוש ועוד כל מני סיבות משכנעות, והופÌ נותק לשÒימחת והצתלת החברה. והנה לאחר כמה ימים בלילה בא לו החולה הנ"ל בחלום וקרה לרופא, רוצח מנובל ושדנו אותו-הרופא לקיצור חיים משום הרצח שביצע. ואמר לו עוד, "תדע לך, נותרו לי עוד ארבעה ימים עד המוות ואתה דנתה אותי לפני הזמן ולכן פסו לך קיצים שנים בעולם".זה מקרה ידוע....
ב)-באתונה וספרטא מה היה? גם מוות מתוך רחמים והצלת החברה הלוחמת והנאבקת והורדת נטל החברה מהמטופלים והסיעודיים למיניהם וכך זה נימשך ונימשך ללא סוף ורוצחים אנשים עד שאיזה זה מפריע פה רוצחים אותו פה ואיזה זה מפריע שם ורוצחים אותו שם וכך מטפטרים מכל מני יהודונים לאט לאט!
לשאלה החשובה- מי אוהב את "סנטאנה" והקצב שלהם!
21/09/2004 22:32:11 -Hawk-
מילים כדורבנות
ממש יפה
ואחי אין רע בלהשתלט על היקום
גם ככה הוא לא שייך לאפח’ד
מה עדיף שנתפוצץ פה?
HAWK, כשאתה נהיה משוגע, זה הזמן לחזור לשפיות
21/09/2004 22:33:23 -Hawk-
אאאאאאאאה
והרב הזה שכתב את הדברים
השם משפחה שלו הוא של חברה למכונות כביסה
יפה לו!
ופונטי יש לך חתימה מפגרת ביותר
HAWK, פיצה מקפיצה
26/09/2004 18:37:08 The Keeper
הייתי הורג אותו
כמה אני יוריד לו? 30? 40? 50 שנה?
אני יוסיף עוד 2398340968356908645 שנים לשאר החולים!
11/06/2005 15:05:41 nickless
כנל :x
27/01/2006 21:23:43 Gman
קודם כל סליחה על ההקפצה אני ממש מצטער אבל הייתי חייב להגיב
או קיי רציתי לומר לך טליה שאני מת על דתיות שמתעסקות בכתובים וחזרים למקורות בשביל למצוא פתרונות לחיים שלנו אני מאוד לא מסכים עם ההתחלה שאם הייתי יכול להרוג אדם בן 90 ולהציל מיליון אנשים אחרים (אני לא מסכים עם זה שזה מעשה לא מוסרי או התערבות בהתלכות ה’) אני בסך הכל חושב שאותו אדם היה מוכן לוותר על חייו למען שיליוד נכדיו ושאר משפחתו במקרה ויחלו בסרטן לא ימותו בוודאות אלא ינצלו וחוץ מזה הציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם שלם או משהו בסגנון אז להציל מיליון עולמות לעומת עולם אחד שאתה הורג אני חושב שמבחינה כמותית 5אנחנו רק עוזרים מבחינת הלכה למעסה מי הציב אותנו לעשות את עבודותו של אלוקים? מי? אנחנו יכולים להמשיך ולהתפלסף על זה המון אבל סביר להניח שביום שזה יקרא אנחנו נצטרך להקריב קורבן בשביל הסרדות הרוב המוחלט אגב מצאתי אירוע היסטורי שינסה לתת פיתרון לשאלה הכל כך קשה בכל אופן זה הולך ככה במלחמת העולם השנייה שלחו גרמניה הנאצית לבריטניה מטוסים בשביל להפציץ אותה ובשביל לדעם הם היו שלוחים אותו שתי אותו מורס ובמקום שזה היה נחתך שם הם היו מפציצים כאשר ויסטון צ’רצ’יל מנהיגה הבלתי מעורער של בריטניה באותה תקופה הבין את השיטה במקום לשבשה ולחשוף את השיטה ובכך יבינו הגרמנים כי גילו אותם ויעברו לשיטה אחרת הוא פשוט שינה להם את האותות והפנה אותם לדרום בריטניה ובכך מנע מוות של בערים הגדולות ומנע כיפוח של חיים רבים יותר אני באופן אישי לאחר מחשבה מעמיקה הבנתי את גדולתו הבלתי נתפסת והבלתי ניתן להבנה יכול להבין את הצעד הכל כך קשה הזה ולחוש הערצה לאדם חשוב לציין כי למקומות שהוא הפנה אותם היו מעט מאוד מקומות מאוכלסים ובלילות הודיעו להם לרדת למיקלטים ובכך לנסות להציל עוד חיים אני ממש מקווה שתיקראי את זה טליה אתם ממש צריכים להגיב

תקראו זה חומר טוב ואולי אפילו יספק לכם תשובות על מהות החיים
עמודים: 1