Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > אקטואליה > בעלי כלבים מתארגנים נגד התקנות החדשות

2004-06-22 10:45 extra
השירותים הווטרינריים שואפים להעלים הכלבים המסוכנים מישראל בתוך 15 שנה. בעלת גן ילדים תרדים את כלב האמסטף הידידותי שלה


השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פירסמו תקנות חדשות לאחזקת כלבים שהוגדרו "מסוכנים". כלבים מגזעים אלה יהיו אסורים בכניסה לישראל ואלה שנמצאים בישראל יסורסו ויעוקרו. המטרה היא שבעוד 10-15 שנה לא יהיו יותר כלבים מגזעים מסוכנים בישראל. על-פי רישומי השירותים הווטרינריים, יש בישראל כעשרת אלפים כלבים מגזעים אלה.

התקנות החדשות הועברו אתמול לאישור בוועדת הכלכלה של הכנסת, שתדון בהם ביום שני. יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון, העריך שהתקנות יאושרו במלואן והודיע שלא יעכבן. לדבריו, אם יידרשו השלמות יעשה הדבר בהמשך. אישור התקנות יקנה להן תוקף של חוק (מתוקף חקיקת משנה) והן ייכנסו לתוקפן מיד. את החוק להסדרת הפיקוח על כלבים קיבלה הכנסת לפני כשנתיים וכעת יתווספו התקנות להפעלתו.

התקנות מגדירות "כלב מסוכן" גם כלבים שהם הכלאה של גזע מסוכן ושיש דמיון בין דפוסי התנהגותו ותכונותיו לאלו של כלא מהגזע המסוכן. רשימת הכלבים המסוכנים כוללת את הגזעים: אמריקן סטאפורד שייר בול טרייר (אמסטף), בול טרייר, דוגה ארגנטינאי, טוסה יפני, סטאפורד שייר בול טרייר (אמסטף אנגלי), פיט בול טרייר, פילה ברזילאי ורוטוויילר.

כלבים מגזעים אלה (זכרים ונקבות) יסורסו ויועקרו. בעליהם יחוייבו לבצע את הסירוס והעיקור על חשבונם עד סוף 2004. מטרת הסירוס והעיקור למנוע מהכלבים המסוכנים להתרבות ולעשותם שקטים ונוחים יותר. על פי התקנות, בעליו של כלב "מסוכן" לא ימכור ולא ימסור את הכלב לאדם אחר. את הכלב אפשר יהיה להעביר גם למערכת הביטחון, לרופא ווטרינר עירוני או למכלאה שאישר רופא הווטרינר העירוני.

את הכלב יחזיק אדם שגילו מעל 18 אבל אין די בתנאי זה: התקנות קובעות שאדם זה גם צריך להיות מסוגל לשלוט בכלב בכל רגע ולמנוע ממנו לפגוע באחרים. המחזיק בכלב יהיה חייב להחזיק את הכלב ברצועה שממנה הכלב לא יוכל להשתחרר ושאורכה לא יעלה על שני מטרים. חובת חסימת פיו של הכלב תהיה לא רק ברחוב אלא בכל מקום שבו יש עוד אנשים זולת בעליו של הכלב.

השירותים הווטרינריים יפעילו "קו חם" שיפעל 24 שעות ביממה שאליו יוכלו להתקשר אזרחים לדווח על כלבים מסוכנים שמהווים איום על הסביבה. מספרי הטלפון של הקו הם: 03-9681609 ו-057-2065851. עוד נמסר כי שר החקלאות, ישראל כץ (ליכוד), הינחה את השירותים הווטרינריים ללכוד כל כלב משוטט מכל גזע שהוא, שאינו קשור ואין לו בעלים.

צריך שמישהו ייהרג כדי ליישם החוק

אם היה צורך בהוכחה נוספת עד כמה ישראל היא מדינה שמגיבה לבעיות ולא יוזמת את מניעתן, באו תקנות החוק להסדרת הפיקוח על כלבים. עד השבוע שעבר היה נוסח התקנות בשלבי הכנה ממושכים. והנה, "בתוך יום אחד", לדברי מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, פחות משבוע מאז מותה של הפעוטה אביבית גנון, הוכנו על פי הנחיית שר החקלאות ישראל כץ תקנות הנוגעות לכלבים מסוכנים.

שנה וחצי לא מיהר אף גורם במשרד החקלאות או בוועדת הכלכלה של הכנסת להשלים את התקנות שיאפשרו את יישום החוק, שאושר בכנסת כבר לפני לפני כשנתיים. שוב ושוב התווכחו הגורמים השונים בוועדה על הדרך הנכונה לטפל בכלבים שעלולים לתקוף בני אדם, ופעם אחר פעם ביקשו השירותים הווטרינריים לעכב את יישום התקנות בגלל הצורך במערך ארצי לסימון אלקטרוני של כלבים.

הכל השתנה לאחר מותה של הפעוטה. ועדת הכלכלה תדון בתקנות, שאם יאושרו, ישנו בצורה מרחיקת לכת את המסגרת החוקית שבה ניתן לפעול כדי למנוע סיכון של בני אדם על ידי כלבים מסוכנים. בכך הולכת ישראל בעקבות מדינות באירופה שבהן הוטלו מגבלות ואיסורים על החזקת כלבים כאלה.

החלק הבעייתי בתקנות החדשות הוא יכולת האכיפה של הרשויות המקומיות. גם כיום ישנה חובה על בעלי כלבים להחזיקם בשליטתם, למשל, אבל חובה זו כמעט ולא נאכפת. עתה יצטרכו אנשי הפיקוח ברשויות להוכיח שיש ביכולתם לאכוף את התקנות החדשות.

"לא נסכים להשמדת הגזע"

בעליהם של כלבי אמסטף קיבלו אתמול בכעס ובכאב את התקנות שפירסם משרד החקלאות. לעמותת "תנו לחיות לחיות" הגיעו בימים האחרונים תלונות מצד בעלי כלבים מהגזעים שהוגדרו אתמול "מסוכנים", שנקלעו למצוקה נפשית בעקבות האירועים מאז יום חמישי.

בעלת פעוטון לילדים ברעננה סיפרה כי לה ולבעלה אמסטף ידידותי בן 9 וחצי. בעקבות מותה של הפעוטה אביבית גנון הודיעו הורי הילדים בגן של האשה שלא יסכימו עוד לשלוח את ילדיהם למקום. אמש, תוך כדי בכי, סיפרה האשה שהבוקר מתכוונים היא ובעלה להרדים את הכלב. על פי תלונה אחרת שהגיעה לעמותה, הורעל אתמול אמסטף של תושבת המרכז והיא חושדת כי שכניה אחראים לכך. נכון לאמש, האשה לא הגישה תלונה למשטרה.

"מה שהולכים לעשות זו השמדת גזע. יש פה חוסר הבנה בסיסי שמוביל לחוסר היגיון. לא ניתן לזה לקרות", אמר אתמול דדי שוורצברג, תושב תל אביב, בעליו של האמסטף בוף. שוורצברג, כלכלן במקצועו, ישב אמש בביתו בתל אביב יחד עם עוד כמה מחבריו, בעלי כלבים מסוכנים כדי לדון בהמשך צעדיהם. הם מתכוונים להתגבש ולהקים קול מחאה גדול נגד התקנות החדשות: "הכלבים האלה זה החיים שלנו ומאז יום חמישי נהרסו לנו החיים. אי אפשר ללכת כאן יותר ברחוב. במקום לסרס, אפשר לעשות מה שעושים בגרמניה - לערוך מבחנים לכלבים ובעליהם", הוסיף שוורצברג.

אבי קוזי, מנכ"ל חברה פרטית המתמחה בטיפול בכלבי אמסטף, דווקא תומך בתקנות החדשות. "האמסטף הוא כלב טוב, עם נשמה טובה. הוא טוב עם ילדים ואנשים בכלל, כל עוד לא מלמדים אותו אחרת. להאשים אותו במה שקרה זה כמו להאשים אתה המכונית במקום את הנהג בתאונה. מצד שני, התקנות החדשות יגרמו לכך שכלבים כאלה יגיעו לארץ רק למטרות גידול ולא למטרות אחרות, כמו קרבות כלבים. אם יסרסו אותם, הם יהיו פחות אלימים וגם לאלה שמגדלים אותם לקרבות לא ישתלם להחזיק אותם כלכלית, כי הם לא יוכלו להרבותם", אמר קוזי.

מתוך:
http://news.walla.co.il/?w=//560109


טוב, לדעתי הם צודקים, חלקית, אי אפשר להרוג את הכלבים הללו, זה טיבעם, אין מה לעשות אבל צריך שהכלבים לא יהיו בארץ, אחרת יקרו עוד מקרים כמו שקראו בשבוע האחרון... וזה לא טוב, יש לנו מספיק מוות במדינה הזאת, ובכלל בכל העולם...

טוב, מה דעתכם, בעלי הכלבים צודקים או שלא צודקים?
2004-06-22 10:54 11010010110
נראה לך עוד 15 שנה לא יהיה כלבים כאלה?!?!?!?!??!??!?!?!!??!?

מצידי שיעשו חוקים איך להחזיק כלבים כאלה נגיד עם הרשת הזותי על הפה, לקבוע שעות ומקומות מסויימים שרק בהם אפשר לצאת לטיול עם כלבים כאלה, איסור להתקרב עם כלבים כאלה למקומות כמו גני ילדים וכו', ועד לג'וק הזה של איתור מלוויין


מה גם ככה יש לנו מספיק סיכסוכים במדינה צריך גם בעיות עם בעלי הכלבים שיעשו בעיות??!?!?

2004-06-22 16:10 CJtheone
הכל בולשיט....הם מדברים כהכ אל התקשורת שיחשבו שהם "מטפלים" בעניין...שום חוק ושום דבר לא יעזור
הכלבים האלה תמיד היו ויהיו....טרגדיה אחת או שניים לא תשנה שום דבר
כדי לשנות משהו קטן במדינה הזו צריך אסון כבד.
2004-06-22 19:55 באבאסלי
מסכים איתך C,J
2004-06-22 22:32 The Keeper
צריך לעשות חוקים, אבל מה כבר יעשו?
יעברו בית בית כדי לבדוק אם יש כלב?
עמודים: 1