Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > דיבורים > ויקיפדיה

2004-06-12 23:14 Enn
טוב אולי פירסמתי את זה במערכת הישנה אבל אני בטוח שבמערכת הזאת לא פירסמתי את הויקיפדיה כנושא עצמאי (למרות שרמזתי מספר פעמים על כך).


ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית רב לשונית שכל אחד יכול לתרום לה. כעת נמצאים בויקיפדיה העברית למעלה מ7100 ערכים (רק לפני כמה ימים עברנו את ה7000). הויקיפדיה זכתה לפירסומים רבים בתקשורת והיא נחשבת כאנציקלופדיה ברמה איכותית למדי (הויקיפדיה האנגלית יותר טוב מכל אנציקלופדיה אחרת שאני מכיר). הויקיפדיה העברית פירסמה הודעה לעיתונות כאשר חצתה את קו ה5000 ערכים, אנא ההודעה לפניכם:
ויקיפדיה, האנציקלופדיה העברית השיתופית והחופשית באינטרנט, חצתה את קו 5,000 הערכים במלאת שמונה חודשים בלבד לקיומה.

אין ספק כי ויקיפדיה העברית הפכה להיות תופעה באינטרנט הישראלי. כיום היא מקור המידע החופשי העיקרי ולעיתים אף היחידי בעברית לאלפי ערכים. מאות הכותבים בויקיפדיה מגדילים מידי יום את כמויות המידע שזמינות לגולשים. גם מנוע החיפוש Google הכיר בהצלחתה של ויקיפדיה העברית ואלפי תוצאות חיפוש מפנות בראש ובראשונה לויקיפדיה.

ויקיפדיה העברית היא חלק ממפעל בינלאומי שמרכזו בארצות הברית, ובמסגרתו נכתבות אנציקלופדיות בשפות העיקריות בעולם. בויקיפדיה האנגלית יש כבר מעל 210,000 מאמרים.

ויקיפדיה מנצלת את רשת האינטרנט ליצירתה של אנציקלופדיה שיתופית, כזו שנכתבת על-ידי הגולשים באופן הפתוח ביותר – כל גולש מכל מקום בעולם, יכול להוסיף ערכים ולערוך חומר קיים, תוך שמירה על עקרונות וקווים מנחים המתירים חופש פעולה רב. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית: כל אדם רשאי לצטט ממנה בכל היקף שירצה, בתנאי שיתיר ציטוט דומה של היצירה שהוא כותב.

5,000 ערכים עדיין אינם יוצרים אנציקלופדיה שלמה, אך בהחלט ניכרת כבר התגבשות של אנציקלופדיה, עם כיסוי נאה בתחומים רבים, כגון עולם החי, סוציולוגיה, חינוך, מתמטיקה, מחשבים ועוד. מספר זה של ערכים, ורמתם של הערכים, מראים שפרויקט יומרני זה עלה על דרך המלך, והוא הולך ומתבסס שמוקד ידע מרכזי בשפה העברית.

מספר הערכים בויקיפדיה ועושרם גדל כל העת, בזכות המבנה היחודי שלה: כל גולש יכול להוסיף ולשנות ערכים, ולהגדיל את כמות הידע. כמובן, שמבנה זה פותח פתח לפגיעות, אך אלה מנוטרות ומתוקנות מייד על ידי צוות העורכים המתנדבים.

גם מעגל הכותבים של ויקיפדיה הולך ומתרחב, והוא מבטיח המשך גידול מואץ במספר הערכים, בעומקם ובאיכותם. גם אם הכותב אינו יודע את כל הפרטים, הוא יודע שמתקיים בו האמור בפרקי אבות "לא עליך המלאכה לגמור" - גולשים אחרים ישלימו את דבריו וישפרו אותם. כך נוצרים מאמרים מעמיקים ואמינים.

חציית קו 5,000 הערכים וקצב הגידול המואץ במספר הכותבים ובמספר הערכים מוכיחים כי מדובר בפרויקט עם עתיד מבטיח ועם הווה מכובד. הוכחנו שלא כולנו ציניקנים וניתן לגייס כותבים מוכשרים ומסורים לפרויקט זה, שאין בו רווח אך יש בו הרבה סיפוק. לכל אדם יש ידע רב בתחום כלשהו – יחד נצליח ליצור את ויקיפדיה העברית כאנציקלופדיה מקיפה, אמינה, עשירה ושלמה.

אלון שכטר, מהכותבים הבולטים בויקיפדיה העברית אומר: "ויקיפדיה העברית הפכה למקור מידע ראשוני לאלפי גולשים, ורבים בה הערכים שהיא מקור המידע הבלעדי אודותם באינטרנט העברי. אנו בטוחים כי בתוך זמן לא רב תהפוך ויקיפדיה להיות האנציקלופדיה הגדולה, והמקיפה בעברית."






אז כתובת הויקיפדיה העברית:
he.wikipedia.org
אתם מוזמנים להכנס ולתרום! אני ישמח לראות אותכם שם (הניק שלי שם הוא ערן)

אם יש לכם שאלות שונות אתם יכולים לפנות אליי כאן, או בויקיפדיה.

(ד"א בזמן הקרוב מאוד ויקיפדיה העברית תשיק עמוד ראשי חדש)
2004-06-13 11:15 Echo
נשמע נחמד רק שאין לי סבלנו לזה
2004-06-13 16:28 Amber
חחחחחח
ערן בסוף נתת לי ולרועי באן משם?!
2004-06-13 17:37 zviky
בעעעעע ממש מגניב
זה כמו אינציקלופדיה?

ערן רק אתה מוצא כאלה דברים
2004-06-13 21:28 Enn
זה עתידני ביותר. העתיד זה העתיד :)
המון ספרי מדע בדיוני מדברים על זה שבעתיד תהיה אנציקלופדיה שתרכז את כל הידע האנושי, שכל אחד יוכל לרשום לה (אחד הספרים האהובים עליי שבו זה מתואר זה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה)

הויקיפדיה סך הכל לא כל כך משעממת כמו אנציקלופדיות שתמצאו בספריה הבית סיפרית בגלל ש:
1. בסיפריה הבית סיפרית לרוב מודפס על האנציקלופדיה "אנציקלופדיה חדשה" ושנת הוצאה לאור לפני 20 שנה, אבל ויקיפדיה לעומת זאת מתעדכנת כל הזמן. כבר עכשיו תוכלו למצוא בה מידע על המשימות במאדים, על מלחמת עיראק, מלחמת אפגניסטן, אינתיפדת אל אקצא ואירועים רבים נוספים שהם די חדשים (גם על מותו של רייגן שמת לפני כשבוע)
2. כיון שויקיפדיה בנויה בצורה אינטרקטיבית יותר כיף לגלוש בה (ולא להזיז סתם דפים מנייר)
3. ויקיפדיה נותנת לכתוב ערכים שלא בטוח שהיו נכנסים לכל אנציקלופדיה. למשל על תיאוריות פסיכולוגיות שונות, על משחקי מחשב (פיפוש, Unreal, Warcraft) ואפילו על הארי פוטר.


חוץ מזה ויקיפדיה זאת קהילה שלמה.
וכיף להיות חלק בפרויקט שכזה.
2004-06-14 14:12 11010010110
הלינק לא עובד
2004-06-14 18:15 zviky
בעעע זה ממש נחמד לעבודות....
עמודים: 1