Logo

רד-בורד: ארכיון

ראשי > אבטחת מידע > וירוסים

2004-06-08 21:17 Enn
טקסט זה עוסק בשני נושאים שלכאורה אין בינהם קשר ישיר, אך מעניין לקרוא על שניהם באותו הטקסט ולראות את הדימיון והשוני בינהם. נושאים אלו הם:
*ווירוסים ממוחשבים
*נשק ביולוגי ווירוסים ביולוגיים
הטקסט ינסה לגעת בסוגיות שונות, גם בוירוסים המציאותיים וגם הוירוסים הממוחשבים. את הטקסט חילקתי לנושאים שונים- אם נושא מסויים אינו מעניין אותכם אתם יכולים לדלג עליו.

לטקסט זה מספר מטרות:
1. להדגים לקוראים איך יש לכתוב טקסט מסודר וקריא ללא שגיאות כתיב, מעט סלנג (אם בכלל?), וניסיון לחלק את הטקסט לנושאים
2. להסביר על וירוסים ממוחשבים
3. להסביר על וירוסים ביולוגיים (ועל הנדסה גנטית, ביוטכנולוגיה ונשק ביולוגי)


==הגדרה==
וירוס ביולוגי הוא נגיף הבנוי ממעטפת חלבונית שבתוכה רנ"א, בעוד שנגיפים אחרים בנויים מדנ"א. בעולם המחשבים וירוס הוא ישום שמבצע פעולה זדונית ללא ידיעת המשתמש.

וירוסים ממוחשבים
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
==מפיצי ומפתחי וירוסים==
מי שמפתח את וירוסי המחשב הם לרוב צעירים ונוער. מי שמפתח את הוירוס הוא לא בהכרח זה שמפיץ את הוירוס- מתכנתים רבים רוצים לנסות לבדוק את היכולת שלהם לבנות וירוס ולנסות ליישם כל מיני דברים מענינים. מפתח הוירוס שבנה את הוירוס פעמים רבות מפיץ את הקוד של הוירוס ואנשי אבילים עם ליקויים שכליים או ליקויים נפשיים חושבים שהם גאונים כאשר הם לוקחים את הוירוס ומפיצים אותו... לפעמים מפתח הוירוס מפיץ את הוירוס בעצמו או מבקש ממישהו שיפיץ זאת, ולפעמים הוא רק מנסה לבנות את הקוד- אולי להריץ אותו על "ארגז חול" ולאחר מכן למחוק אותו.

==סיבות להפצת וירוסים==
הסיבות לבניית וירוסים הן בעיקר כדי ללמוד ולצבור ידע או לתרגל ידע- או כדי לפגוע במטרות כלשהן (הן יכולות להיות ספציפיות כמו מחשבי בית הספר או מטרות כלליות למשל מחשבים עליהם מותקנת תוכנת אופיס של מיקרוסופט).

סיבות נוספות לפיתוח והפצה של וירוסים הם ניסיון להשיג כסף או לצורך פירסום. מספר דוגמאות:
*אנשים רבים מאמינים כי חברות האנטי וירוס מייצרות וירוסים כדי שאנשים יקנו תוכנות אנטי וירוס (למרות שהדבר לא הוכח)
*אנשים מסויימים בתוך אירגונים רוצים שהאירגון יהיה תלוי בהם, כך האירגון לא יוכל לפטר אותם והם יוכלו לבקש משכורת גבוהה יותר.
*ישנם וירוסים (סוסים טרויינים) שמטרתם היא לאפשר לאנשים אחרים לקבל גישה למחשב- וכך יוכלו לגנוב מידע

נוסף לכך יש גם וירוסים צבאיים- וירוסים שיפעלו בזמן הנכון ויפגעו במטרות הנכונות. דוגמאות לכך:
*וירוס מוחדר למחשב האוייב ומזייף נתונים כאילו לא חדרו מטוסים לאזור המכ"מ
*וירוס מפיל את מחשב האוייב האחראי להפעלה, לכיוון ולשיגור טילים בתחילת המלחמה וכך למנוע מהאוייב לשגר טילים

סיבה נוספת יכולה להיות ניסיון של אירגון טרור כשלהו לפגוע ולא אפרט על זה- כיון שהדבר דומה מאוד לוירוס צבאי.

==עקרונות שונים בנוגע לוירוסים==
אחד העקרונות החשובים ביותר בתיכנון ופיתוח של וירוס הוא דרך הפצתו:
*וירוסים מסויימים מפיצים את עצמם דרך הדואר האלקטרוני לכל רשימת הכתובות.
*וירוסים מסויימים מעבירים קבצים נגועים לתיקיות של שיתוף קבצים. לדוגמה: אם הוירוס הכניס קובץ נגוע לתיקית שיתוף הקבצים ושמו של הקובץ הוא WindowsXP אז אדם שיחפש WindowsXP בתוכנת שיתוף הקבצים יוכל להוריד את הקובץ הזה וכך גם על המחשב שלו יהיה וירוס.

חשוב מאוד לחשוב על דרך הפצה יעילה גם מבחינה פסיכולוגית. אם התוכנה תוסיף קובץ לתיקית שיתוף קבצים ושם הקובץ יהיה Virus אז כנראה לא יורידו אותו, לעומת זאת אם שם הקובץ יהיה Sex, Porno (בקיצור דברים סוטים :) זה מה שמעניין אנשים) או על שמותיהם של אנשים מפורסמים ופופלאריים (ערפאת מפורסם אבל כנראה לא יורידו קובץ ששמו ערפאת- ערפאת לא פופלארי, אבל לינקין פארק, מטאליקה ובריטני יורידו). העניין הפסיכולוגי משחק מרכיב חשוב מאוד בהפצתו של הוירוס- ווירוס מצויין יכול לההפך לכישלון אם לא חשבו על האלמנט הפסיכולוגי.

עיקרון חשוב נוסף הוא הסוואה- וירוס שיודע לשים את עצמו במקום הנכון (למשל בתוך גזרת הבוט וכתיבה לזיכרון הRAM) הוא וירוס טוב יותר.

אולי שאלתם את עצמכם מדוע וירוסים לרוב לא מפרמטים את כל המחשב? מדוע הם מנסים להדביק הכל ולגרום כל מיני נזקים משונים אבל כמעט אף פעם לא מפרמטים את הכונן הקשיח. יש לכך מספר סיבות:
1. מפתח הוירוס לפעמים רוצה שהוירוס יופץ- על כן יש אסור למחוק למשל את רשימת הכתובות
2. פירמוט של כל המחשב נחשב דבר ליימי ולא "מנומס"
3. כותב הוירוס הוא לרוב אדם שפוי בדעתו- הכוונה שלו היא לא לגרום לנזק נטו- אלא להדגים בעיית אבטחה ולפרסם את עצמו.

הוירוס יכול לגרום חבלות שונות למחשב, לרוב חבלות תוכנה, אבל בוירוסים מתקדמים גם חבלות חומרה (אמנע מלפרט בנושא זה יותר מידי אך באופן כללי זה מבוסס על שריפה של רכיבים שונים).

==יצור הוירוס==
כדי להכין וירוס חובה שיהיה מתכנת שיבנה אותו בשפת תיכנות כלשהי. כדי ליצור וירוס "טוב", מומלץ מאוד שלפני או במהלך כתיבת הוירוס המתכנת יחשוב על היבטים שונים שהוזכרו מקודם (היבט פסיכולוגי שיטות הפצה והסוואה).




נשק ביולוגי ווירוסים ביולוגיים
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
==מבוא==
הנשק הביולוגי שידוע גם כ"פצצת אטום לעניים" דורש טכנולוגיה. נשק זה מאפשר לפגוע באוכלוסייה גדולה מאוד, או באדם ספציפי. כאשר מופעל נשק כזה הוא יכול ליצור פניקה גדולה ברחבי מדינה שלמה-גם אם הוא לא באמת מסוכן כל כך. פניקה שבמדינה שלמה משליכה מיידית לכיוון הכלכלי- אם אזרחים רבים נמצאים במצב של פניקה על הממשלה לפעול כדי לפתור בעייה זאת, לכן מושקע כסף ומאמצים לאיתור המחלה, לטיפול בה, ולהערכות לה.

אולי יצור נשק ביולוגי הוא תהליך מורכב ומסובך- אך ככל שמתקדמים בטכנולוגיה כך הדבר נהיה לפשוט יותר עבור כולם.

הנשק הביולוגי נכלל בין הנשקים הלא קונבנציונלים- כלומר לא נהוג להשתמש בו.

הנשק הביולוגי במדינת ישראל, לפחות בחלקו, מיוצר ומאוחסן ב"מכון הביולוגי בנס ציונה". על פי פרסומים שונים ישראל עדיין מחזיקה באחד הוירוסים המסוכנים ביותר שקיימים- וירוס אבעבועות שחורות (באנגלית Smallpox).

המדיניות המוצהרת של ארה"ב היא לא להשתמש בנשק ביולוגי בכל נסיבה שהיא.

(בתמונה: וירוס האבולה הקטלני)

==מפיצי ומפתחי וירוסים==
נשק ביולוגי קשה למדי לפתח באופן ביתי וקשה מאוד לאחזיק אותו בצורה ראוייה בצורה ביתית, לכן הוא מיוצר בעיקר ע"י צבאות ומוחזק במתקנים שמיועדים לכך. גם לחלק מהחוקרים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר יש יכולת לייצר נשק ביולוגי- אך הם כאנשים משכילים ואחראיים לא עושים דברים כאלו.
אלו שחושקים ומסוגלים לייצר נשק ביולוגי הן מדינות שונות, אך ארגוני הטרור ישמחו וודאי גם הם להחזיק בנשק שכזה.

ישנן מספר רמות שונות של יכולת לפתח ולאחזיק נשק ביולוגי, אדגים זאת כך:
ישנן מדינות המסוגלות לקחת חיידקים שונים, לשנות גנים בחיידקים ולעשותם לעמידים מאוד- מדינות אלו הן בעלות יכולות גבוהות מאוד בתחום הנשק הביולוגי. לעומת זאת, כבר בימי הביינים היו צבאות שהשתמשו במרגמות כדי להעיף גופות מתים ממגפות שונות מעבר לחומות מבוצרות וכך לגרום למגפות בתוך העיר- זה אומנם נחשב נשק ביולוגי, אבל מבחינת יכולת אחזקה שלו היא יכולת אחזקה ברמה נמוכה, גם מבחינת "הפיתוח" אי אפשר כלל להשוות את זה להתערבות גנטית במבנה הDNA של הוירוסים כפי שעושות מדינות מודרניות.

==היסטוריה==
בנשק הביולוגי השתמשו עוד לפני שנים רבות.
כבר בימי הביינים העיפו קורבנות של המגיפה השחורה מעבר לחומות ערים מבוצרות במהלך קרבות. במהלך המלחמות בין האינדיאנים והצרפתיים לבריטים נעשה שימוש בנשק ביולוגי- כאשר הבריטים הפיצו שמיכות מזוהמות באבעבועות שחורות.
במהלך מלחמת סין-יפן ובמהלך מלחמת העולם השנייה ביצעו היפנים ניסויים ביולוגיים שונים על סינים.
מחקר שבוצע ע"י בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה גרם לזיהום אי סקוטי בגחלת (גחלת= אנתרקס) למשך 48 שנה.

אם אינני טועה, הפעם הראשונה בה בוצע שימוש בנשק ביולוגי למטרות טרור היה במהלך אוקטובר 2001 כאשר נשלחו מעטפות אנתרקס (=מעטפות שהכילו נבגי אנתרקס בצורת אבקה). מהלך השליחה של מעטפות האנתרקס יכול להחשב אולי ככישלון מבחינת זה שהוא לא גרם ליותר מדי הרוגים, אך הוא בהחלט הצליח לזרוע פניקה וחרדה ברחבי העולם ולגרום גם לנזק כלכלי לא מועט.

==סיבות להפצת וירוס==
השאיפה של המדינות המחזיקות בנשק ביולוגי היא לא להשתמש בנשק הביולוגי ולהחזיק בו רק לצרכי הרתעה. חיסרון בולט של הוירוס הביולוגי הוא חוסר יכולת לשלוט בנשק, כלומר לאחר שהוירוס יפגע במכה הראשונה הוא יכול להדביק אנשים נוספים- ועל כך אין למדינה התוקפת כלל שליטה.
מדינה שתשתמש בנשק ביולוגי היא מדינה שלא עומדות לפניה ברירות אחרות, או מדינה בה יש עריץ שהדבר החשוב ביותר עבורו זה המשך השלטון.

נוסף לכך ארגוני טרור רבים בעולם חושקים בנשק הביולוגי ומקווים שכאשר ישיגו אותו יזרעו הרג ופניקה.

==עקרונות שונים בנוגע לוירוסים==
נתחיל תחילה מהעקרונות הבסיסים ביותר.
כאשר בונים וירוס מחשב אפשר לבנות אותו ללא מטרה מוגדרת ולאט לאט לתכנן בראש את התוכנית (למרות שזה לא רצוי במיוחד)- לעומת זאת בנשק ביולוגי ניסיון שכזה יגרום, במקרה הטוב לחוסר הצלחה, ובמקרה הרע יכול לגרום להיווצרות דבר שלא מעונינים בו ושלא יהיה ניתן לעצור ולרסן אותו.

==יצור וירוס==
טכנולוגיה בסיסית- לוקחים אורגניזם מסויים שחולה במחלה מדבקת כלשהי ושיכול להדביק אחרים (לפעמים אפשר גם במצב חי וגם במצב מת), ושמים אותו במגע עם ה"מטרה".
טכנולוגיה מתקדמת- הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת שינוי גנטי. ניתן להוסיף תכונות מסוימות לוירוס ולהפוך אותו למסוכן יותר. לוירוס הרצוי ניתן להחדיר גנים שונים שיוכלו להקנות לו יכולת שרידות למשל.

לגבי הטכנולוגיה המתקדמת יותר אני ממליץ מאוד מאוד להכנס לאתר NCBI (National Center for Biotechnology Information) בכתובת:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
באתר זה תוכלו למצוא את המידע הגנטי הנמצא בכרומוזומים השונים של האדם, ותוכלו למצוא את המבנה הגנטי של וירוסים שונים (בינהם וירוס האבולה הקטלני)
אם אתם רוצים ללמוד יותר על הנושא הזה אפשר למצוא גם הרבה מידע בעמלנט בכתובת
http://www.amalnet.k12.il/sites/genetic/frm_articles.htm





[נערך על-ידי Enn בתאריך 2004/06/08 21:25]
[נערך על-ידי Enn בתאריך 2004/06/29 15:34]
2004-06-08 21:42 Bleeding Moon
עעעעע נייס יכשל =]
2004-06-09 08:28 Dorown
ניראה מעניין ..
אני הרוג מת הרגע חזרתי הביתה אני יקרא את זה בערב..
תודה.
2004-06-09 19:48 cp77fk4r
יפה ערן, ניראה מענין, אני אקרא יותר מאוחר ואגיד את דעתי.

כל הכבוד.
2004-06-10 01:09 Dorown
קראתי עכשיו וזה היה ממש מעניין אפשר להגיד מרתק :)
אהבתי את הקטע עם המגפה שהם זרקו את הגופה מעל החומות כדי להדביק את התושבים ..
יפה מאוד.

תודה רבה.
2004-06-10 17:12 cp77fk4r
מאוד מעניין! יפה, כל הכבוד ערן! דורון צודק- מאוד מרתק.
כל הכבוד.

אינ אשים את זה יותר מאוחר בת'ארד טקסטים.
עמודים: 1